Boligspørsmål? Les vår FAQ!

Lurer du på noe angående hverdagen i våre studentboliger? Trenger du praktiske opplysninger om alt fra ordensregler til postkasser? Let i vår FAQ og du vil finne svar på det aller meste!


 

  • + Avfall og sortering

    Tenk miljø, sorter søpla di!

    Ved våre boliger har vi egne miljøstasjoner. Gjør deg kjent med hvor din nærmeste miljøstasjon er, og benytt de merkede dunkene til å sortere søppelet riktig. Du finner informasjon om hvor søppeldunkene tilhørende din bolig er lokalisert på siden for ditt boligområde, under "Avfallshåndtering".

    Takk for at du bidrar!

    Komprimer søppelet eller bestill bortkjøring!

    Det er viktig at all søppel komprimeres. Hjelp oss å holde det ryddig på avfallsplassen slik at det ser trivelig ut. Da slipper vi besøk av ubudne gjester som fugler, rotter og mus.

    Dersom du har store ting du ønsker å bli kvitt, kan du bestille bortkjøring av vaktmester. Du vil bli etterfakturert for medgått tid og den faktiske kostnaden hos gjenvinningsstasjonen. 

    Vi ber om at du vennligst ikke setter søppel ut ved avfallsdunkene uten avtale med vaktmester!


    Papp/papir, matavfall, plast, glass/metall og restavfall i hver sin beholder:

    • Matavfallsposer skal knytes godt igjen slik at det blir minst mulig løst avfall oppi beholderen for matavfall. Her benyttes det KUN matavfallsposer.
    • Papp og papir legges løst oppi beholder for papp/papir og skal ikke legges i plastposer. Husk å sortere plastposen i plastbeholder dersom du har fraktet papiret i en slik.
    • Restavfall legges i sammenknyttet plastpose i beholderen for restavfall.
    • Plastemballasje legges i en godt sammenknyttet plastpose og kastes i beholderen for plast.
    • Glass og metall kastes direkte i beholder for glass og metall, husk å sortere plastposen for seg dersom du har fraktet bokser/glass i en slik.

    NB! Det er svært viktig at søpla sorteres og legges i riktig beholder/iglo. Avfallsselskapet nekter å ta med seg avfallet dersom det er dårlig sortert, noe som gir oss ekstra kostnader, i tillegg til at det fort flyter over av søppel når det ikke tømmes til tiden.

    Dette er papiravfall:

    • Aviser, brosjyrer, konvolutter, reklame, ukeblader, telefonkataloger, pocketbøker med myk perm.
    • Papir, pappesker, dorullkjerner.
    • Melk- og juicekartonger, du trenger ikke å fjerne korker eller etiketter fra kartongene .
    • Papp- og papiremballasje, pizzaesker, skylle – og vaskemiddelesker.

    Dette er glassemballasje:

    • Glass som har inneholdt syltetøy, pastasauser, barnemat osv.
    • Glassflasker uten pant, vin- og spritflasker.

    Dette er metallemballasje:

    • Brus- og ølbokser uten pant.
    • Hermetikk, kaviar- og majonestuber osv.
    • Korker av metall, myke metallbokser, sølvpapir. 

    Det er kun glass- og metallemballasje som har inneholdt mat eller drikke som skal resirkuleres.

    Dette er plastemballasje:

    • Plastemballasje som har inneholdt mat, drikke eller andre husholdningsvarer.
    • Isopor, plastfolie.
    • Vindusspylervæskekanner, sjampoflasker, flasker fra vaskemidler osv.

    Skyll plastemballasjen ren med kaldt vann. Det gjør ingenting om det er et tynt fettlag igjen. Etiketter kan være på. Bruk sunn fornuft: Er det krevende å få plastemballasjen ren, kastes den i restavfallet.

    Dette er BIO-avfall:

    • Matrester.
    • Kaffefilter og teposer.
    • Tørkerull og servietter.

    Det er kun BIO-avfallsposer som kan benyttes. Vanlige plastposer er av ikke-nedbrytbart materiale. Tøm gjerne BIO-avfallet ditt hver dag slik at du slipper vond lukt på kjøkkenet.

    Restavfall:

    Avfall som ikke sorteres til annen gjenvinning.

    Dette er EE-avfall:

    • Lyspærer, lysrør, sparepærer, sikringer, oppladbare batterier.
    • Mobiltelefoner, ladere, lamper, ledninger, brytere.
    • Leker med batterier og elektroniske komponenter, blinkesko.
    • Radioer, høyttalere, kameraer, datautstyr, klokker.
    • Kaffetraktere, vannkokere, kjøkkenmaskiner, hårfønere.

    Deponering av EE-avfall:

    På mange av våre boligområder (sjekk under Avfall på nettsida for ditt boområde) står det en dunke i vaskeriet eller i kjelleren hvor dere kan legge kassert EE-avfall.

    Elektriske apparater som: TV-er, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner kjøleskap, komfyrer, frysere, varmeovner og mikrobølgeovner leverer dere selv i butikker hvor slike varer selges. Du trenger ikke å kjøpe nytt for å levere. Butikken plikter å ta i mot dersom de selger lignende produkter.

    EE-avfall kan også leveres til gjenvinningsstasjoner.

  • + Besøk
    • Det er tillatt å ha overnattingsgjester i inntil ti dager i løpet av en måned.
    • Leietaker må selv være tilstede under besøket. 
    • Det er ikke tillatt å la flere bo i boligen enn det som er beregnet fra utleier. 
  • + Boder

    Ulike typer boder

    De fleste boenheter har tilgang til bod for lagring av utstyr. Noen har egen bod, andre deler bod og i våre nyeste boligbygg søker du om leie av bod via Min side, da det kun er et begrenset antall boder tilgjengelig.

    Gode råd for lagring av tingene dine

    Ikke plasser verdifulle gjenstander i boden og sørg alltid for at den er forsvarlig låst. Man må selv kjøpe hengelås til bod som skal låses med hengelås. Vi gjør deg oppmerksom på at all lagring i bod er på eget ansvar. Det er ikke tillatt å flytte standardmøblering til bodene.

    Tips: for lagring i uteboder eller i kjellerboder vil vi på det sterkeste anbefale at dere ikke setter esker, bagger ol rett på gulvet/bakken. Sett inn en hylle, en pall eller lignende.

    Ved utflytting tar du med deg alt som tilhører deg (også det du karakteriserer som søppel). Skulle det mot formodning stå noe igjen fra forrige leietaker melder du ifra til oss.

    For informasjon om boder i nettopp din studentbolig, finner du dette under Boliger - info og priser, hvor du leter opp ditt boligområde i menyen til venstre, og deretter bygget du bor i.

  • + Bråk

    Stille mellom 23.00/24.00 - 08.00

    Vis respekt for hverandre. Leietakerne plikter å respektere hverandres natte- og arbeidsro. Etter klokken 23.00 på hverdager og klokken 24.00 på dager før helligdager, og frem til klokken 08.00, skal det være ro i boligen, samt på eiendommen for øvrig. Herunder ligger også forståelsen for at man skal ta hensyn til sine medleietakeres behov for arbeidsro også på dagtid.

    Er du plaget av naboer som bråker, kan du gå fram på følgende måte:


    Ta hensyn

    Ta hensyn til andre. Det er viktig å huske at man ikke bor alene, og at man ikke kan gjøre som man vil hele tiden. Dersom du har et problem med noen av dine medleietakere så ta det opp med vedkommende så fort som mulig. Ting blir bare verre hvis du går og irriterer deg i lang tid, og det kan være at alt skyldes en liten bagatell.

    Arranger gjerne sosiale aktiviteter. Fellesmiddager, fester og andre sosiale arrangementer skaper samhold og et hyggelig miljø å bo i.

    Spør før du låner

    For leietakere som deler kjøkken: Det er i utgangspunktet ikke noe av kjøkkenutstyret som er felles. Selv om det ofte er vanlig å kunne låne litt av hverandre, så spør alltid første gangen. Da unngår du mange ubehagelige misforståelser.

     

  • + Bytte av bolig

    Få prioritert plass i køen

    Når du allerede har bolig hos oss, blir du prioritert i køen hvis du søker om å bytte, såkalt internflytting. Dette kan være en smart måte å få din drømmestudentbolig på!

    Informasjon om bytte av bolig:

    • Alle økonomiske poster må være oppgjort for inneværende bolig.

    • Du legger inn en ny boligsøknad på Min Side, og systemet gir deg automatisk status som "internsøker" når du allerede er boligkunde hos oss.

    • Du skal IKKE si opp SSN-boligen du bor i. Når du får tildelt din nye bolig og har signert den nye kontrakten vil din tidligere bolig automatisk sies opp og du har tre - 3 - dager på å flytte tingene dine over i den nye boligen.

    • Når du får tildelt ny bolig, påløper et flyttegebyr, gjeldende pris finner du i prislisten (under "Flyttegebyr").

    • Det vil bli belastet husleie for begge boliger i den perioden begge boliger disponeres, dvs. det må beregnes minimum to døgn med dobbel leie.
       
    • Internflytting er dessverre ikke mulig ved semesterstart (januar og august).

    Du søker om bytte av bolig på Min side.

  • + Fellesrom

    Renhold på felleskjøkkenet er ditt ansvar!

    Vi anbefaler at alle på felleskjøkkenet setter seg ned sammen i et kjøkkenmøte og lager felles ordensregler og en vaskeliste med "turnusordning" hvor hver beboer har sin vaskeuke.

    Om du tilhører et felleskjøkken hvor flere enn fire deler kjøkken, gjelder følgende kjøkkenregler:

    • Rydd alltid etter deg selv når du har laget og spist mat.
    • Sett alltid inn i kjøleskap/skap/oppvaskmaskin etter deg.
    • Vask alltid over kjøkkenbenken, komfyren, ventilatoren og spisebordet etter at du har laget og spist mat.
    • Gå ut med søppel når det er fullt, selv om det ikke bare er ditt.
    • Sorter matavfall, restavfall, glass og metall, plastemballasje, papir. Les mer om søppelsortering her!
    • Vask over kjøleskapsdøra og kjøkkenskap.
    • Hold kjøleskapet ryddig, og kast gammel mat.
    • Vask gulvet en gang i uka.

    Ta hensyn til hverandre! :)

    Dele bad (om du bor i dublett)

    Skal du dele bad med noen, bør du og din nabo lage en felles vaskeliste som fordeler når og hva dere skal gjøre rent på badet. Husk at du selv er ansvarlig for å holde det ryddig og rent!

    Våre vaktmestere/renholdere sjekker fellesrom, felleskjøkken og delte bad jevnlig.

    Ta hensyn

    Ta hensyn til andre. Det er viktig å huske at man ikke bor alene, og at man ikke kan gjøre som man vil hele tiden. Dersom du har et problem med noen av dine medleietakere, ta det opp med vedkommende så fort som mulig, før det utarter seg og blir vanskelig å løse.

    Arranger gjerne sosiale aktiviteter. Fellesmiddager, fester og andre sosiale «happenings» skaper samhold og et hyggelig miljø å bo i.

    Les våre tips til nyinnflyttede.

  • + Fellesvaskeri

    Mange av våre studentboliger har fellesvaskeri i bygget, hvor du betaler en fast sum per vask og/eller tørk (se prislisten for gjeldende pris).

    Lokasjon for de ulike fellesvaskeriene og bruksanvisning til vaskemaskinene finner du på byggenes egne sider:

    Fagerlund Studentboliger (Vestfold), Klokkergården (Vestfold), Kaldnes Brygge (Vestfold), Campus Vestfold StudentboligerMoov-in (Drammen), Øvre Sund (Drammen), Campus RingerikeVestsiden (Kongsberg) og Papillon (Kongsberg). 

    Felles for fellesvaskeriene er at du trenger et vaskekort som er tilknyttet en vaskekonto. Vaskekortet får du når du flytter inn, sammen med et automatisk generert bukernavn og passord (som du enkelt kan endre selv). Vaskekontoen din er da forhåndsfylt med et mindre beløp slik at den er klar til bruk umiddelbart. Du faktureres for vaskekortet på husleien (se prislisten).

    Du logger deg inn på vaskekontoen din på nett, hvor du kan fylle kontoen med verdi, bytte brukernavn/passord og reservere vasketid i fellesvaskeriet.


    Bygg som ikke har fellesvaskeri har enten opplegg for vaskemaskin inne i leiligheten/hybelen, eller tilgang til felles vaskerom. Informasjon om hva slags løsning som finnes til din studentbolig finner du på byggets egen side under "Vaskeri" eller "Fellesvaskeri" (velg ønsket campus og boligområde i sidemenyen).

  • + Forlenge søknaden

    Forleng søknaden om du står lenge på venteliste

    Du blir stående på venteliste hos oss inntil:

    1.    Du blir tildelt en bolig, eller
    2.    Det har gått 60 dager siden du registrerte eller forlenget din søknad.

    Dersom det går 60 dager fra du har registrert søknad, og vi fremdeles ikke har kunnet tilby deg en ledig bolig, vil søknaden din slettes dersom du ikke forlenger. På denne måten justeres våre lister automatisk, og søkere som ikke lenger har behov for bolig hos oss (og som ikke husker å slette sin søknad) tar ikke lenger opp plass i ventelista.

    Dette gjelder også om du er internsøker som vil bytte bolig og kanskje venter på at den "rette" boligen skal dukke opp.

    Du kan enkelt forlenge din søknad på Min Side. Dette kan gjøres når det gjenstår 15 dager eller mindre før «slette-dato». Du vil motta en påminnelse 15 dager før «slette-dato» og ha god tid til å forlenge. 

    Søknaden kan forlenges så mange ganger du vil frem til du får tildelt bolig.

    Les mer om søknaden.

  • + Forsikring

    Du trenger innboforsikring!

    Du bør skaffe deg en innboforsikring når du flytter for deg selv, også i studentbolig. SSN som utleier er ansvarlig for å holde våre bygg og vårt inventar forsikret, men du må selv sørge for å forsikre dine personlige eiendeler, da disse ikke dekkes gjennom SSNs forsikring.

    Det første du bør gjøre er å sjekke om du er dekket av dine foreldres forsikring (dette gjelder hos noen forsikringsselskap, der du som borteboende barn er forsikret så lenge du er registrert på dine foreldres adresse i Folkeregisteret).

    Dersom du ikke er dekket av foreldres forsikring, bør du tegne din egen innboforsikring. Mange forsikringsselskap har gode tilbud til unge og studenter, men det er litt forskjellig hva de enkelte innboforsikringene dekker og hvor stor egenandel du må betale for å benytte forsikringen, dette bør du undersøke før du kjøper egen forsikring.

    Sjekk også Norsk Studentorganisasjon sitt forsikringstilbud!

    Hvorfor innboforsikring?

    Dersom det skulle oppstå uforutsette hendelser slik som brann, vannskade, innbrudd i boligen eller boden din, kan dette føre til utgifter og tap for deg som beboer. Du kan benytte innboforsikringen til å begrense eget økonomisk tap ved slike tilfeller. Dersom du ikke har innboforsikring vil du måtte bekoste slike ekstrautgifter selv. Det kan være utgifter til midlertidig bosted dersom boligen din blir ubeboelig, eller utgifter til klær, bøker, sykkel, PC osv. som du trenger i det daglige.

  • + Fremleie

    Vil du fremleie boligen din? Dette må du huske på:

    1. Fremleie er kun tillatt med skriftlig tillatelse fra SSN. 
    2. Den du skal fremleie til må være student tilknyttet SSN, enten ved Universitetet i Sørøst-Norge, Politihøgskolen, Fagskolen Tinius Olsen eller Folkeuniversitetet Sør-Øst.
    3. Du må selv finne en student som ønsker å leie boligen din før du kan få tillatelse til å fremleie.
    4. Du står fortsatt ansvarlig som leietaker, selv om boligen din er fremleid. Det er deg SSN vil forholde seg til så lenge ditt navn står på leiekontrakten.
    5. Fremleier plikter å gjøre seg kjent med reglene som fremkommer i leiekontraktens §12-3, vedrørende ansvar for bolig og betaling av husleie ved fremleie.
    6. Du kan ikke kreve høyere husleie enn du selv betaler.
    7. Vi anbefaler deg å inngå en skriftlig avtale med den du skal leie ut til.

    Spørsmål om fremleie eller tillatelse til dette rettes til:

    bolig@ssn.no

  • + Husdyr/dyrehold

    Det er ikke tillatt med husdyr i våre boliger. Er det behov for ekstra rengjøring og/eller oppussing grunnet husdyrhold, blir beboer fakturert for dette. I leiekontrakten står dette om dyrehold:

    §13 Dyrehold

    1. Dyrehold er ikke tillatt.
    2. Dersom leietaker har gode grunner for å holde dyr, skal begrunnet søknad om dette sendes utleier slik at utleier kan vurdere om betingelsene for dyrehold er oppfylt, herunder undersøke følgene av dyrehold på eiendommen.
    3. Dyrehold tillates under enhver omstendighet ikke dersom dette medfører ulempe for utleier eller øvrige brukere/leietakere på eiendommen. Leietaker kan ikke holde dyr før utleiers skriftlige tillatelse foreligger. Tillatelsen kan trekkes tilbake dersom ulemper som nevnt skulle oppstå.
  • + Husleie

    Kontaktinformasjon:

    31 00 90 00 | okonomi@ssn.no
    Vårt kontonummer: 1503 54 65828

    Hva er inkludert?

    Husleien inkluderer strøm (det er egne regler for familieleiligheter på Faun, Klokkergården og i Åsgårdstrand i Vestfold), vaktmestertjenester og internett (gratis tilleggstjeneste via USN). I Telemark er bruk av fellesvaskeri inkludert i husleien.

    Husleien forfaller den 1. hver måned

    • Husleiefaktura blir sendt per e-post og forfaller den 1. hver måned. Du betaler husleien forskuddsvis. Du er ansvarlig for å betale husleie - uteblitt faktura gir ikke fritak for betaling. 
    • Husleie for første måned forskuddsbetales før innflytting. Fra påfølgende måned etter innflytting forfaller husleien som normalt.
    • Du blir fakturert fra kontraktsstart (også dersom du av ulike årsaker ikke har flyttet inn enda).

    NB! Siden vi sender ut varsel om husleien via e-post, er det veldig viktig at du sjekker at e-post fra SSN ikke havner i spam-mappen din. Dersom den gjør det er det viktig at du endrer innstillinger, slik at e-post fra oss ikke behandles som spam i fremtiden.

    eFaktura

    SSN tilbyr e-faktura som betalingsløsning for våre kunder. Med e-faktura får du regningen ferdig utfylt rett i nettbanken. Du kan selv endre beløp og forfallsdato før du godkjenner. E-faktura avtale inngår du i nettbank enten ved å gå inn på e-fakturas tilbyderliste eller ved å si ja takk neste gang du har betalt en regning. Din e-faktura referanse er det samme som ditt kundenummer hos oss. Vi oppfordrer alle til å bruke e-faktura.

    Dersom du ikke velger å benytte deg av e-faktura vil du motta fakturaene per e-post. Vi sender faktura til e-posten du selv har oppgitt i søknaden, dersom annet ikke er oppgitt. Du er selv ansvarlig for å kontakte oss dersom du ikke har mottatt husleien per e-post eller e-faktura.

    Vi ber om at de aktuelle giroer med KID-nummer blir brukt når du betaler. Vær oppmerksom på hvilken giro du betaler med da hver og en giro blir linket opp mot den måned den er merket med. Ved ønske om betaling av husleier for flere måneder av gangen, kan dette gjøres på en giro.

    Betalingsutsettelse

    SSN har anledning til å gi kortvarige betalingsutsettelser av husleie. Ta kontakt med oss dersom du en måned har vanskeligheter med å betale innen fristen. Ta også kontakt med oss dersom du får større betalingsproblemer slik at vi sammen kan forsøke å finne en løsning på problemet.

    Hva skjer dersom du ikke betaler?

    Ved for sen betaling av husleie og andre fordringer vil du motta purring med purregebyr fra inkassoselskapet Intrum Justitia eller Sergel. Purringer på husleie blir postlagt til leietagers adresse hos oss. Dersom du fortsatt ikke betaler vil saken gå til inkasso hos inkassoselskapet. Det vil da påløpe renter og inkassogebyrer.

    Betal til tiden for å unngå gebyrer!

    Dersom det er sendt purring og/eller inkassovarsel må gebyrer og renter betales selv om faktura betales før eventuelt varsel er mottatt. Det kan ta 1-4 dager fra husleie er betalt til SSN registrerer betalingen. I mellomtiden kan altså varsel være sendt. Dette betyr at betaling 14 dager etter forfallsdato alltid vil medføre at fordringen blir sendt til Intrum Justitia eller Sergel for videre betalingsoppfølging. En slik overføring medfører gebyrer og rentebelastning.

    Inkasso og utkastelse

    Ved inkasso vil du motta giro fra Intrum Justitia eller Sergel på husleien og/eller andre fordringer i tillegg til gebyrer og renter. Denne skal betales. Spørsmål vedrørende inkasso-saken rettes til den du har fått purring fra. Fra SSN vil det samtidig bli sendt et varsel om tvangsfravikelse av boligen (utkastelse), ref. § 14 i husleiekontrakten. Utstedelse av dette varselet vil utløse et omkostningsgebyr på kr 200.

    Dersom du fortsatt ikke har innbetalt skyldig beløp vil saken oversendes Namsmann for begjæring om tvangsfravikelsen. SSNs omkostninger i forbindelse med denne oversendelsen utgjør ytterligere kr 200, dette faktureres deg som leietaker. Behandling, oppfølging og iverksettelse fra Namsmannens side vil utløse rettsgebyrer.


    Innholdet i leiekontrakten finner du under Regler og priser.

  • + Husverter

    Bli med i Facebook-gruppa for din bolig

    Vi har husverter ved alle våre boliger og vi ønsker at husvertene skal fungere som et bindeledd mellom oss og våre beboere. De ulike studentboligene våre har egne grupper på Facebook som husvertene er ansvarlige for. Søk etter din studentbolig på Facebook og bli medlem!

    Husverten kan hjelpe deg

    Husvertene er selv studenter og beboere ved de ulike studentboligene. Husvertene ønsker nye beboere velkommen og gir informasjon om det man gjerne trenger å vite når man kommer til et nytt sted. Husvertene sørger for at husreglene blir fulgt og de kan megle i eventuelle småkonflikter mellom beboerne. Dersom det er behov kan de videreformidle klager til SSN.

    Om du har låst deg ute, kan du kontakte husverten på ditt boligområde for innlåsing i tidsrommet klokken 15.00-22.00 (tjenesten koster kr 200,- som blir etterfakturert).

    Kontakt husverten dersom du trenger batteri til brannvarsler eller lyspærer til fellesarealer. Husvertene er behjelpelige ved ønske om utstyrspakke dersom SSNs kontorer er stengt.

    Kontaktinformasjon til husverter finner du på boligens egen nettside

  • + Innlåsing

    Innlåsing dagtid

    Dersom du låser deg ute, tar du kontakt med ditt lokale servicesenter i åpningstiden. Alternativt kan du kontakte husverten på ditt boligområde for innlåsing i tidsrommet kl 15:00-22:00. Tjenesten blir etterfakturert, gjeldende pris finner du i prislisten (under "Innlåsing dagtid vaktmester/husvert").

    Kontaktinformasjon til husverter finner du på boligens egen nettside

    Dersom du utenfor våre åpningstider (også i helgen) ikke får kontakt med en våre husverter, kan vekter kontaktes på 33 30 75 44. Tjenesten blir etterfakturert, gjeldende pris finner du i prislisten (under "Innlåsing ved vekter").

    Vekterselskapet betjener alle campus, med unntak av Rauland. 

    Innlåsing natt/helg

    Om du har låst deg ute på kveld- og nattestid i tidsrommet kl 22:00 – 07:30 mandag til fredag og helg/helligdager kan vekter kontaktes på 33 30 75 44 for innlåsing. Tjenesten blir etterfakturert, gjeldende pris finner du i prislisten (under "Innlåsing ved vekter").

    Vekterselskapet betjener alle campus, med unntak av Rauland.

    Har du mistet nøkkelen din?

  • + Internett og TV

    De aller fleste av våre boliger er tilknyttet Universitetets nettverk, og internett er en gratis tilleggstjeneste.

    Det er uttak for IPTV i ulike former ved de aller fleste av våre boliger. Du kjøper selv abonnement, se for eksempel Snap TV.

    Se informasjon om hva som gjelder på ditt boligområde under Internett og TV.

  • + Kontrakten

    Hva er en husleiekontrakt?

    En husleiekontrakt er en skriftlig kontrakt mellom utleier og leietaker. Leiekontrakten inneholder informasjon som leietaker må lese og godkjenne før den underskrives av begge parter. Når leietaker har signert og gitt sitt samtykke i kontrakten, er begge parter bundet til avtalen til kontrakten utløper. Leietaker er selv ansvarlig, og plikter å forholde seg til avtalens innhold.

    Signér innen sju dager

    Når du tildeles studentbolig mottar du et tildelingsbrev og en leiekontrakt per e-post. Du har sju - 7 - dager på å signere og returnere kontrakten til oss (enten elektronisk eller fysisk). I hovedtildelingsperioden vår (juli og august) er akseptfristen tre - 3 - dager. 

    For å signere og returnere kontrakten elektronisk trenger du BankID.

    Hele leiekontraktens innhold finner du under Regler og priser.

    Under §1 i din personlige kontrakt finner du blant annet viktig informasjon som din studentboligs adresse og leieforholdets varighet. Husk at du må søke om å fornye kontrakten din eller melde oppsigelse innen to måneder (fra 1.8.2020 er fristen tre måneder) før kontrakten utløper. 

    Les mer om oppsigelse.

  • + Koronavirus

    Vi har samlet all informasjon om SSN og koronaviruset i én artikkel som oppdateres fortløpende. I siste del av teksten finner du en del relevante spørsmål og svar, spesielt knyttet til studentbolig.

  • + Leid hybel, men kom ikke inn på studiet?

    Du har fått tildelt studentbolig, men vet ennå ikke om du kommer inn på studiet ditt. Innen 20. juli gir Samordna opptak svar på hovedopptaket til høyere utdanning.

    Hva gjør du med leieavtalen om du ikke kommer inn?

    Dersom du ikke kommer inn på studiet, kan du innen 31. juli sende oss din kansellering skriftlig, og du fristilles fra din leieavtale som starter 1. august.

    Om du har kontraktsstart 1. august eller senere, betaler du dermed ingenting.

    NB. Leietagere med kontraktsstart i juli, har i henhold til husleiekontraktens §5.4 forpliktet seg til å betale husleien for juli måned.

    Hvordan kansellere?

    Du kansellerer enkelt ved å sende oss en e-post innen 31. juli eller ved å si opp på Min Side.

    Du vil motta en bekreftelse til din e-postadresse på at kanselleringen/oppsigelsen er mottatt.

    Dersom du kansellerer leieavtalen etter 31. juli, vil den bli behandlet som en ordinær oppsigelse og du må forholde deg til vilkårene som gjelder for oppsigelse, som er to - 2 - måneder frem til 31.7.2020. Fra 1.8.2020 økes oppsigelsestiden til tre - 3 - måneder.

    Si opp?

  • + Leieforholdets varighet

    Kontrakten din finner du på Min Side og her finner du varigheten for leieavtalen din under §1 og punktet "Leieperiode".

    Hvor lenge kan jeg bo i studentboligen min?

    Leiekontraktene våre løper til 31. juli.

    Du vil i mai få tilbud om ny kontrakt på boligen din fra 1. august. Tilbudet kommer via e-post og sier hva du må gjøre. Vi ber deg om å lese gjennom den nye kontrakten, da det kan være gjort endringer, for eksempel prisendring.

    Vi gjør oppmerksom på at det er noen kriterier du må oppfylle for å få tilbud om ny kontrakt:

    • Du må ikke ha ubetalt forfalt husleie på det tidspunkt søknaden din blir behandlet.

    • Du må ikke ha misligholdt leiekontrakten eller sagt opp kontrakten før den utløper.

    Maksimal botid i våre studentboliger er fem år.

    Kan jeg beholde studentboligen min om sommeren?

    Våre kontrakter løper til 31. juli, og ny leieavtale starter 1. august, så dersom du har takket ja til å fornye kontrakten din, beholder du studentboligen din over sommeren. 

    Hvis du ønsker å leie lenger enn hva avtalen tilsier, er du velkommen til å kontakte oss

  • + Min Side

    Du oppretter selv en bruker på Min Side.

    Min Side søker du om studentbolig, hytteleie og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. 

    Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, tidligere søknader og eventuelle barn i våre studentbarnehager.

    Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

  • + Oppsigelse

    Oppsigelse registrerer du ved å logge deg inn på Min side med brukernavn og passord. Du vil motta en e-post på at oppsigelsen er registrert, samt praktisk informasjon med tanke på utflyttingen.

    To måneders oppsigelsesfrist

    Dersom du ikke er internasjonal student, kan du normalt si opp leiekontrakten med en oppsigelsesfrist på to - 2 - måneder regnet fra siste dato i måneden. Du kan si opp leiekontrakten på  Min Side.

    NB. Fra 1.8.2020 endres oppsigelsestiden til tre - 3 - måneder.

    Uoppsigelige kontrakter med boliggaranti for internasjonale studenter

    Dersom du er internasjonal student har du en uoppsigelig kontrakt, grunnet boliggarantien som er gitt i samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge, og du må derfor fullføre kontraktens løp.

    NB! Er du usikker, les §4 i leiekontrakten din, hvor du finner korrekt informasjon om ditt leieforholds varighet.

  • + Parkering

    Informasjon om parkering tilhørende ditt boligområde, finner du under "Parkering" på hvert enkelt boligområdes egen side (velg campus og deretter hvilke boliger du bor ved). 

    Det er viktig at det parkeres kun på oppmerkede p-plasser og ikke foran innganger eller i veibanen slik at det sperrer for brøytebil og utrykningskjøretøyer. Feilparkerte biler kan fjernes uten varsel.

    Det er godt tilrettelagt for å bruke sykkel ved USNs studiesteder.

    Les om parkering hos USN ved å klikke deg videre inn på din campus og velge "Veibeskrivelse og parkering".

  • + Post og postkasser

    Adresseendring meldes til Posten før du flytter (her kan du dessuten samtykke til at den nye adressen samtidig registreres hos Folkeregisteret når du logger deg inn med elektronisk ID).

    Husk riktig navn på postkassa

    Sett ditt fullstendige navn på postkassa di! Du kan få en navnelapp hos oss eller bestille på posten.no. Postvesenet har som hovedregel at de ikke legger post i umerket postkasse.

    Post med mangelfulle opplysninger blir returnert. Det er derfor viktig å oppgi riktig adresse slik at posten din kommer frem til deg. Husk nummeret på hybelen din.

    Eksempel på korrekt adressering: 

    Ola Normann
    Sandeveien 3 B, Blekket 11 
    3184 Borre

    Riktig adresse for akkurat din bolig finner du både på leiekontrakten og ved å finne din bolig på våre boligsider. 

    Sjekk postkassa jevnlig

    HUSK at du plikter å sjekke din postkasse for post. Purringer på husleie blir postlagt til leietagers adresse hos oss. Ved for sen betaling av husleie og andre fordringer vil man motta purring med purregebyr fra inkassoselskapet Intrum Justitia eller Sergel. Se mer informasjon om retningslinjer rundt betaling av husleie.

    Dersom du ikke ønsker reklame og/eller gratisaviser kan du sette på en “Nei takk til reklame”, "Nei takk til gratisavis" eller "Nei takk til reklame og gratisavis"-lapp på postkassa. Du kan få en slik lapp hos oss.

  • + Røyking

    Det er forbud mot røyking inne i alle våre studentboliger. All røyking skal foregå utendørs, bruk askebegre som er plassert ute (vi setter pris på om dere som røyker sørger for å tømme disse regelmessig).

    §3 i Boligreglementet sier dette om røyking:

    1. Alle rom (hybler, leiligheter og fellesrom) på studentboligene er røykfrie. Leietaker er ansvarlig for at røykeforbudet overholdes. Leietaker er også ansvarlig for at dette forbudet overholdes av besøkende. Røykeforbudet gjelder i alle rom. Det er heller ikke tillatt å røyke i vinduskarmer eller på balkongen. Forbudet gjelder også bruk av e-sigaretter.

    2. Brudd på denne regel blir behandlet som alle andre brudd på ordensreglene, jmf § 14 i leiekontrakten. Røyker kan bli gjort erstatningsansvarlig for eventuelle skader, vask eller oppussing som må gjennomføres etter røyking.

    3. Funn/bruk av forbudte rusmidler på eiendommen eller inne i boligen fører til utkastelse.
  • + Skadedyr

    Skadedyr

    For å unngå skadedyr bør du:

    • Holde bolig og kjøkken rent. Sukker, mel og andre matvarer bør oppbevares i lukkede bokser.
    • Sorter søppel og bær det ut.
    • Skift sengetøy (hver andre uke) og støvsug sengen (hver fjerde uke). 

    Har du vært ute og reist, kan du ha fått med deg skadedyr (for eksempel veggdyr/bed bugs) hjem i kofferten og disse kan det dessverre være svært vanskelig å bli kvitt. Dersom du mistenker at du har fått med deg veggdyr hjem, må du unngå å ta med deg klær/bag/koffert inn på hybelen. Nedfrysing i 4-5 døgn (i minimum -18 grader) av alle effektene må til, før du kan ta dem inn på hybelen.

    Om du oppdager skadedyr, enten på din egen hybel eller i fellesarealer, ta snarest kontakt med Boligavdelingens driftstjeneste på Min side.

  • + Snømåking

    SSN har ansvaret for de store veiene

    Det er SSNs vaktmestere og innleide firmaer som er ansvarlig for snøbrøyting og strøing ved studentboligene. Ved store snøfall kan det ta litt tid før brøyting finner sted, kjøreveier vil prioriteres. Det blir satt ut spade slik at du har noe å måke med selv, om nødvendig.

    Du har selv ansvar for å måke stikkveier

    Beboere har ansvaret for å måke stikkvei til ytterdør, trapper, innganger og verandaer. Snøskuffer blir satt ut/finnes i boder/kan lånes av husverter.

    Parker kun på oppmerket plass

    Det er viktig at det parkeres kun på oppmerkede p-plasser og ikke foran innganger eller i veibanen slik at det sperrer for brøytebil og utrykningskjøretøyer.

    Feilparkerte biler kan fjernes uten varsel.

    Les om parkering på ditt boligområde på boligens egen side.

  • + Strømsparing

    Spar energi, spar miljøet!

    SSN har et bevisst forhold til miljø og bærekraft, og vi gjør allerede mye for å spare strøm i studentboligene våre. Men vi er avhengige av at beboerne våre også gjør sin del!

    Med enkle tiltak kan du bidra til å hjelpe oss med å spare både miljø og kroner. Energisparing gir lavere kostnader, som igjen kan komme deg til gode.

    Slik sparer du strøm:

    • Slå av lyset når du forlater boligen din eller fellesrom.
    • Luft raskt og effektivt, ikke la vinduet stå på gløtt i vinterhalvåret.
    • Ved å senke temperaturen med 1 grad, reduserer du forbruket med 5 %.
    • Senk temperaturen når du reiser hjem på ferie, både på egen bolig og varmekabler på badet.

    Flere strømsparetips finner du her.

  • + Søknaden

    Søk så tidlig som mulig!

    Det er ingen frist for å søke om studentbolig hos SSN, men vi anbefaler deg å legge inn din søknad så fort du har søkt på et studie ved en utdanningsinstitusjon tilknyttet Universitetet i Sørøst-Norge, Politihøgskolen, Fagskolen Tinius Olsen eller Folkeuniversitetet Sør-Øst. Dette for å komme inn i køen så tidlig som mulig. 

    Vi behandler søknader fortløpende gjennom hele året og boliger som er sagt opp kan tildeles fra den datoen de blir ledige.

    I august har vi som regel ingen ledige boliger, men i månedene juni og juli er det mange som flytter ut. Søker du bolig og setter innflyttingsdato i en av disse månedene, er det større sannsynlighet for at du får den boligen du ønsker deg mest.

    Husk at du kan søke på studentbolig hele året!

    Når du er beboer som vil bytte bolig, er du prioritert alle andre perioder enn ved semesterstart (januar og august).

    Slik søker du.

    Hvorfor har jeg ikke fått svar på søknaden min?

    Det er kun de som blir tildelt bolig som vil få svar på Min Side

    Fordi vi tildeler boliger fortløpende, gir vi ikke avslag på søknader. Du blir derfor stående på venteliste hos oss inntil:

    1.    Du blir tildelt en bolig, eller
    2.    Det har gått 60 dager siden du registrerte eller forlenget din søknad.

    Dersom du fortsatt ikke har fått tildelt bolig, og ikke har forlenget søknaden din etter 60 dager, er søknaden din ute av ventelisten.
     

  • + Uteareal og utemøbler

    Kan brukes av alle

    Utearealene og utemøblene ved studentboligene kan benyttes av alle beboere.

    • Ta hensyn til dine naboer ved bruk av uteområdene.

    • Sett alltid møbler på plass og tørk av utebord etter bruk.

    • Plukk opp papir og annet avfall du måtte se slik at utearealene blir triveligere. 
  • + Utstyr/møbler

    Utstyr

    Du må ha med dyne, pute, sengetøy, håndklær, utstyr til renhold og alt av kopper og kar til kjøkkenet.

    Du kan kjøpe en praktisk tekstilpakke hos oss. Pakken inneholder:

    1 dyne
    1 dynetrekk
    1 pute
    1 putetrekk
    1 laken
    2 håndklær, ett lite og ett stort

    Gjeldende pris for pakken finner du i prislisten (under "Tekstilpakke").

    Gi oss beskjed før du ankommer dersom du ønsker å kjøpe tekstilpakke. Pakken kan da leveres til hybelen din. Bestillingen kan sendes til: post@ssn.no

    Møbler

    De fleste av våre boliger er allerede utstyrt med de mest elementære møbler, slik som seng, skrivebord og garderobeskap. Møbleringen kan variere ut i fra type bolig. Informasjon om hva som finnes i boligen du er tildelt finner du i beskrivelsen av enheten (når du har valgt riktig boligeiendom, klikk deg videre fra bygg til enhet og finn ditt romnummer i listen over alle enhetene i bygget).

    Du kan selv tilføre det du får plass til av egne møbler, så lenge du ikke fjerner noen av møblene som står i boligen fra før. 

    Det er kun et fåtall av boligene som har opplegg for egen vaskemaskin. De aller fleste av våre boligområder har fellesvaskeri. Lokasjon for fellesvaskeriet og eventuell bruksanvisning for vaskemaskinene finner du på siden for ditt boligområde (velg fra menyen til venstre).

    Les mer om fellesvaskeri her.

    Henge opp noe på veggen?

    Det er montert bildelister med spesialkroker i de aller fleste boenheter.

    Alle former for veggdekorasjoner henges på disse, - bruk fiskesnøre eller hyssing. Gi vaktmester beskjed (meld inn via Min Side) dersom du har behov for flere kroker. Det er ikke tillatt å lage hull i veggen!

    Gjør det hyggelig rundt deg i studentboligen din! Les disse tipsene!

  • + Vaktmester

    Meld inn feil/mangler til vaktmester via Min Side

    Vi har vaktmestere tilknyttet alle våre studentboliger, noe som gjør det ekstra trygt og forutsigbart å bo hos oss. Du melder inn beskjeder/feil/mangler eller ditt behov for reparasjoner til vaktmesteren via Min Side, og driftsavdelingen vil rette opp feil/mangel innen to dager. 

    Driftsavdelingen skifter lyspærer i alle fellesrom som tv-stuer, felleskjøkken, ganger og kjellerrom. I egen bolig melder du selv fra til vaktmester dersom du trenger lyspærer (via Min Side). Hvis det oppstår feil på lysstoffrør/tennere og spesialpærer, må det også legges inn feilmelding på Min side.

    Les mer om feil og mangler.

  • + Venteliste

    Alle som søker om studentbolig hos SSN blir plassert inn i en venteliste.

    Det er dessverre vanskelig for oss å si noe om hvilken plass du har på ventelisten, eller hvor lang tid det vil ta før vi har en bolig å tilby deg. Enkelte søkere er prioritert foran andre.

    De som allerede har søkt studentbolig har hele tiden anledning til å endre søknaden sin. Dette fører til at ventelisten er i stadig endring. Vi sender ut tilbud om studentbolig fortløpende, og det er alltid noen som takker nei til det tilbudet de mottar. Når noen takker nei til tilbudet de får, går det umiddelbart ut tilbud til nestemann på ventelisten. Dette betyr at det ikke er noen frist, eller bestemt tidspunkt for utsendelse av tilbud om bolig. 

    Tips: 

    Dersom du ikke har lagt inn flere typer boenhet i din ønskeliste, men ønsker å endre på dette, kan du til enhver tid gå inn på Min Side og legge til alternativer. Da vil du kanskje få et tilbud raskere. Deretter kan du legge inn en ny søknad til førstevalget ditt, og få tilbud om å flytte over så snart det blir noe ledig der. 

    Har du spørsmål vedrørende din søknad kan du kontakte oss på telefon eller e-post.

    Les mer om søknad.