Gratis internett i våre studentboliger

tor. 06 okt.
Film 2021 - Helsefremmende/SSN-film_-_Helse_Still010_aoudly

De aller fleste av våre boliger er tilknyttet Universitetets nettverk, og internett er en gratis tilleggstjeneste.

Internett - det viktigste i studentboligen?

Jepp, det er viktig å ha internett. I SSNs studentboliger er internett en gratis tilleggstjeneste via Universitetets nettverk. SSNs IT-avdeling har i tillegg til de trådløse nettverkene/WiFi som er tilgjengelig, plassert ut rutere på de fleste hybler.

Du er selv ansvarlig for lovlig bruk av nettverket

Hver enkelt bruker er selv ansvarlig for all aktivitet hun/han foretar seg på nettverket. Misbruk vil bli straffet med advarsler eller utestenging fra nettverket avhengig av misbrukets art. Alle brukere må forholde seg til norsk lov, og våre beboere må også forholde seg til USNs reglement for bruk av nettverket.

Hva slags nettverk/ruter har jeg på hybelen?

Se infosiden for studentboligen din for internett-info på DIN hybel. Dersom du allerede bor hos oss, kan du logge deg inn på Min side og finne informasjon om nettverk og ruter under fanen for Internett.

Se vår Internett-FAQ for svar på flere spørsmål:

Om internett i studentboligen

Ofte stilte spørsmål om internett, wifi/trådløst nett, ruter, nøkkelkort, Min side.

Du finner info om nettverket i studentboligen din ved å finne ditt boligområde under Våre studentboliger og scrolle til Internett (via kabel og/eller via WiFi).

Ved tilkoblingsproblemer kan du selv restarte ruteren.

Funker det fortsatt ikke? Vår Teknologi-avdeling kan bistå deg, send inn din support-henvendelse via vårt kontaktskjema.

De aller fleste av våre boliger er tilknyttet Universitetets nettverk, og internett er en gratis tilleggstjeneste.

På infosiden for din studentbolig kan du se hva slags tilkobling du har i din hybel/leilighet.

OBS! Når du er logget på nettverket får du mulighet til å logge deg gratis på Schibsted (du må opprette en bruker) for å lese deres nettaviser helt gratis! Schibsteds aviser er for eksempel Aftenposten, VG, E24 med flere.

Nei.

Det er dessverre ikke noen strømmetjeneste eller abonnement knyttet til TV-ene i fellesrommene. Du må ha et abonnement selv, men kan selvsagt benytte TV-en som skjerm.

Dersom det mangler HDMI-kabel til skjermen på fellesrommet, kan du kontakte vaktmester via Min side (meld inn Feil/mangel) for å få en ny :)

Gå til Våre boliger og finn studentboligene du skal bo på. Her scroller du deg ned til internettfanene for å se hva som er av internett. Du kan også logge deg inn på Min side og gå til Mitt leieforhold for å se hvilke nettverk du har tilgang til. 

Alle nettverk som er tilgjengelige for deg i studentboligen din, finner du på Min side under "Internett".

Eduroam-nettverket er levert av USN, og her er det en del begrensninger. USN må selv svare på spørsmål om Eduroam: [email protected]

SP-nettverket er et privat nettverket som bare du bruker og det har ingen begrensninger.  

Hvis det er utplassert en ruter på hybelen din vil den enten være montert fast på veggen, eller ligge på gulvet i nærheten av et datauttak.

For å finne passordet til nettverket ditt må du logge deg inn på Min side. Under internettfanen vil du finne passordet til nettverket ditt.

For å logge på Eduroam må du bruke Feide-kontoen din (student-e-post og passord). 

For å ta en omstart av ruteren i hybelen må du sjekke hvilken ruter vi har utplassert på din hybel. Det er to alternativer:

  1. Er ruteren hvit og montert på veggen? Da må du logge deg inn på Min side og gå til internettfanen. Der får du mulighet til å ta en omstart samt endre passord.

  2. Er ruteren koblet til med strømkabel? Da må du koble ut strømkabelen fra ruteren og vente i 10 sekunder før du kan koble til strømkabelen igjen.  

Så lenge det er en ruter med porter for kabel eller datauttak i veggen vil det være mulig å koble til kablet nett. Finn mer info under Internett på siden for din studentbolig under Våre boliger

Noen hybler har nettverksutstyret levert av oss. De andre har ikke det.

Velg ditt bygg under Våre boliger og se under Internett for å se hva som gjelder der du bor/skal bo.  

Du kan låse deg inn via Min side under Mitt nøkkelkort eller via Student Sørøst-appen under Studentbolig og Mitt nøkkelkort. 

Ja. Ta alltid med deg nøkkelkort når du går ut av rommet ditt! Dette er på grunn av tekniske feil som kan oppstå slik at man ikke får åpnet døren via nettleser eller app. Better to be safe than sorry :)

Låst deg ute?

Legg nøkkelkort på kortleseren slik at du hører en pipelyd og kortleseren blinker grønt. Tast deretter pinkoden din uten at nøkkelkortet er i hånden din eller i nærheten av kortleseren. Etter pinkoden er tastet inn vil døren låses opp.

Sjekk at du taster inn riktig e-postadresse og passord. Om du får en feilmelding som sier “Your password is incorrect” eller “We can't seem to find your account" kan det indikere at du taster feil passord eller e-postadresse. Du kan tilbakestille passordet ditt ved å trykke på “Forgotten password” ved innloggingsiden.

Husk! Feide-kontoen du har via USN er ikke den samme som du logger inn med hos SSN. Du må opprette egen brukerkonto hos oss. Etter at du har opprettet en brukerkonto hos oss vil du motta en e-post der du må sette et passord for å kunne logge inn.

For å komplisere det hele litt mer: Kontoen på SSNs Min side kan du også logge inn i Student Sørøst-appen med :)

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Har du barn i vår studentbarnehage ser du også informasjon om dette på Min side.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Mino er løsningen SSN bruker til å administrere nettverket med. Du som beboer trenger ikke forholde deg til dette. 

Dersom du fortsatt trenger hjelp med internett-tilkoblingen på din hybel/leilighet kan du be oss om hjelp:

Kontaktskjema