Ofte stilte spørsmål: Studentbolig

tir. 14 des.

Finn svar på ofte stilte spørsmål på slike ting som søknad, husleie, internett og alt du ellers lurer på om det å bo i studentbolig.

Om å søke om studentbolig

Ofte stilte spørsmål om søknaden og venteliste.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Har du barn i vår studentbarnehage ser du også informasjon om dette på Min side.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Prioriterte søkere er studenter ved en av USNs åtte campuser, i tillegg til studenter ved Fagskolen i Viken, Fagskolen i Vestfold og Telemark og Politihøgskolen i Stavern. Andre studenter og lærlinger er også velkomne til å søke. Alle søkere må være over 18 år.

Du kan lese hele tildelingsreglementet for SSNs studentboliger her.

Søk så tidlig som mulig!

Det er ingen frist for å søke om studentbolig hos SSN, men vi anbefaler deg å legge inn din søknad så fort du har søkt på et studie ved en utdanningsinstitusjon tilknyttet Universitetet i Sørøst-Norge, Politihøgskolen i Stavern, Fagskolen Tinius Olsen eller Fagskolen i Vestfold og Telemark. Dette for å komme inn i køen så tidlig som mulig.

Vi behandler søknader fortløpende gjennom hele året og boliger som er sagt opp kan tildeles fra den datoen de blir ledige.

I august har vi som regel ingen ledige boliger, men i månedene juni og juli er det mange som flytter ut. Søker du bolig og setter innflyttingsdato i en av disse månedene, er det større sannsynlighet for at du får den boligen du ønsker deg mest.

Slik søker du om studentbolig.

Om du allerede er beboer i SSNs studentboliger, og vil bytte bolig, prioriteres du i ventelisten alle andre perioder enn ved semesterstart (januar og august).

Du søker om studentbolig hos SSN ved å logge inn eller opprette en bruker på Min side. Deretter går du gjennom Boligvelgeren vår og velger ut dine favoritter. Favorittene blir med deg over på Min side, hvor du fyller ut søknadsskjemaet.

Les mer om hvordan du søker om studentbolig her.

Det er kun de som blir tildelt bolig som vil få svar på Min Side.

Fordi vi tildeler boliger fortløpende, gir vi ikke avslag på søknader. Du blir derfor stående på venteliste hos oss inntil:

1. Du tildeles en studentbolig hos oss, eller
2. Det har gått 60 dager siden du registrerte eller sist forlenget din søknad.

Dersom du fortsatt ikke har fått tildelt bolig, og ikke har forlenget søknaden din etter 60 dager, er søknaden din ute av ventelisten. Hvorfor må jeg forlenge søknaden?

Vi jobber så fort vi kan med å tildele boliger, og vil gi deg et svar så raskt som mulig. Tusen takk for tålmodigheten :)

Forlenge søknaden

Dersom du blir stående lenge på venteliste for studentbolig hos SSN, og fortsatt ønsker et tilbud fra oss, må du forlenge søknaden din for å unngå at den slettes.

Du blir stående på SSNs venteliste inntil:

  1. Du har fått tildelt bolig, eller:

  2. Det har gått 60 dager siden du registrerte eller sist forlenget din søknad.

Grunnen til at vi må slette søknader som ikke er forlenget etter 60 dager, er rett og slett for å rydde i listene våre. Slik får vi justert ventelistene automatisk, og søkere som ikke lenger har behov for bolig hos oss (og som ikke har husket å slette sin søknad) tar ikke lenger opp plass i ventelista.

Dette gjelder også om du har søkt om å bytte bolig hos oss og kanskje venter på at den "rette" boligen skal dukke opp.

Slik forlenger du søknaden din:

Du kan enkelt forlenge din søknad på Min Side og Mine søknader. Dette kan gjøres når det gjenstår 15 dager eller mindre før «slette-dato». Du vil motta en påminnelse 15 dager før «slette-dato» og ha god tid til å forlenge. 

Søknaden kan forlenges så mange ganger du vil frem til du får tildelt bolig.

Alle som søker om studentbolig hos SSN blir plassert inn i en venteliste.

Det er dessverre vanskelig for oss å si noe om hvilken plass du har på ventelisten, eller hvor lang tid det vil ta før vi har en bolig å tilby deg. Enkelte søkere er prioritert foran andre.

De som allerede har søkt studentbolig har hele tiden anledning til å endre søknaden sin. Dette fører til at ventelisten er i stadig endring. Vi sender ut tilbud om studentbolig fortløpende, og det er alltid noen som takker nei til det tilbudet de mottar. Når noen takker nei til tilbudet de får, går det umiddelbart ut tilbud til nestemann på ventelisten. Dette betyr at det ikke er noen frist, eller bestemt tidspunkt for utsendelse av tilbud om bolig. 

Tips: 

Dersom du ikke har lagt til flere ulike boligtyper i søknaden din, men ønsker å endre på dette, kan du til enhver tid gå inn på Min Side og legge til alternativer. Da vil du kanskje få et tilbud raskere. Deretter kan du legge inn en ny søknad til førstevalget ditt, og få tilbud om å flytte over så snart det blir noe ledig der.

Les mer om bytte av bolig. 

Har du spørsmål vedrørende din søknad er du alltid velkommen til å kontakte oss.

Signer innen tre dager

Når du tildeles studentbolig mottar du et tildelingsbrev og en leiekontrakt per e-post. Du har tre - 3 - dager på å signere og returnere kontrakten til oss.

Du kan signere på følgende måter:

  • Elektronisk signering med BankID.

Om du ikke har mulighet til å signere elektronisk:

  • Skriv ut kontrakten, signer, scan og returner til oss på e-post.

  • Skriv ut kontrakten, signer for hånd og send i posten.

Dersom du ikke kommer inn på studiet, kan leieavtalen kanselleres innen 31. juli.

Les mer om kansellering av leieavtale her.

Få prioritert plass i køen

Når du allerede bor i studentbolig hos oss, blir du prioritert i køen hvis du søker om å bytte bolig. Dette kan være en smart måte å få din drømmestudentbolig på!

Informasjon om bytte av bolig:

  • Alle økonomiske poster må være oppgjort for inneværende bolig.

  • Du legger inn en ny boligsøknad på Min Side, og systemet gir deg automatisk status som "internsøker" når du allerede er boligkunde hos oss.

  • Du skal IKKE si opp SSN-boligen du bor i. Når du får tildelt din nye bolig og har signert den nye kontrakten vil din tidligere bolig automatisk sies opp og du har tre - 3 - dager på å flytte tingene dine over i den nye boligen.

  • Det vil bli belastet husleie for begge boliger i den perioden begge boliger disponeres, dvs. det må beregnes minimum fire døgn med dobbel leie.

  • Bytte av bolig er dessverre ikke mulig ved semesterstart (januar og august).

Du søker om bytte av bolig på Min side.

Om å flytte inn i studentbolig

Ofte stilte spørsmål om det å flytte inn i SSNs studentboliger.

I tillegg til klær og personlige eiendeler er det lurt å ha med:

  • Dyne, pute, sengetøy og håndklær.

  • Servise og bestikk.

  • Kjeler, stekepanne og annet kjøkkenutstyr.

  • Vaskebøtte, langkost, rengjøringsmidler, kluter til bruk i egen bolig og på delt kjøkken og bad.

 Det er ikke lov til å fjerne møbler fra enheten, men du kan ha med det du får plass til.

Kjøpe sengetøypakke:

Du kan kjøpe en praktisk sengetøypakke via SSN. Pakken inneholder:

  • En dyne

  • Ett dynetrekk

  • En pute

  • Ett putetrekk

  • Ett laken

  • To håndklær, ett lite og ett stort

Sjekk prislisten for gjeldende pris!

Gi oss gjerne beskjed før du ankommer dersom du ønsker å kjøpe en sengetøypakke, slik at den kan leveres til hybelen din. Bestillingen kan sendes til: [email protected]

Husleien inkluderer strøm, vaktmestertjenester og internett (gratis tilleggstjeneste via USN). I de aller fleste av våre boliger i Porsgrunn, Bø, Notodden og Rauland er bruk av fellesvaskeri inkludert i husleien.

For å få nøkkel kan du gå fram på følgende måter:

1. Hente nøkkel selv ved nærmeste SSN-kontor:

Når du er klar for å flytte inn, kan du hente nøkkelen din fra den første kontraktsdagen, fra klokken 13.00. Merk at servicekontorene vanligvis stenger klokken 14.00.

Du kan gjerne hente nøkkelen din en annen dag enn på den første kontraktsdagen, men den må hentes innenfor våre åpningstider og innen fjorten (14) dager etter kontraktsstart.

Husk å ta med deg gyldig legitimasjon (for eksempel bankkort med bilde, førerkort eller pass). 

Finn ditt lokale servicekontor.
Våre åpningstider.

NB! Dersom din første kontraktsdag faller på en helg, helligdag eller feriedag kan du ikke hente nøkkel før første påfølgende arbeidsdag klokken 13.00. Det er ikke mulig å flytte inn i perioden 24.12 - 01.01, samt i uken før 1. påskedag.

2. Lås deg inn via mobilen!

Dersom du ankommer din nye studentbolig utenfor våre åpningstider kan du låse deg inn via Min side og "Mitt nøkkelkort". Dette gjelder for alle våre studentboligbygg bortsett fra Notodden, Rauland, Porsgrunn, Breisås og Grivi i Bø, og Åsgårdstrand i Vestfold. Nøkkelkortfunksjonen aktiveres på Min side fra kl. 13 den dagen kontrakten din starter.

Kom innom servicekontoret så snart du kan for å hente nøkkelkort. Vi anbefaler at du alltid tar med nøkkelkort når du forlater hybelen. Åpning fra web vil ikke fungere hvis internett på bygget er borte.

3. Få noen du kjenner til å hente for deg:

Den som skal hente nøkkelen i ditt sted må medbringe fullmakt fra deg, eller du kan sende e-post til oss med navn på vedkommende.

Husleien må være betalt

Før du får hentet ut din nøkkel må du ha innbetalt første husleie. Husleiefaktura sendes ut i slutten av hver måned. Om du ikke har mottatt din faktura innen kontraktstart kan du ta kontakt med [email protected]

Dersom innbetaling har blitt gjort de to til tre siste dagene før du henter nøkkelen, må du fremvise kvittering for betalt husleie, da det tar litt tid før betalingen er registrert i vårt system. 

Hente nøkkel senere?

Hvis du ikke har anledning til å hente nøkkel til boligen din innen fjorten (14) dager etter at kontrakten er trådt i kraft, må du gi oss beskjed.

Dersom vi ikke hører noe fra deg, kan vi heve kontrakten og gi tilbudet til en annen student.

Bruk mobilen som nøkkel!

En rekke av våre studentboliger benytter nøkkelkort for innlåsing. Dersom du leier bolig med slikt nøkkelkortsystem kan du også kan enkelt låse deg inn via "Mitt nøkkelkort" på Min side (både via nettleser og i Student Sørøst-appen). Her har du mulighet til å låse opp alle dører du har tilgang til gjennom ditt leieforhold med SSN. Det er også denne funksjonen du kan bruke for å låse inn gjester.

Vi anbefaler at du alltid tar med nøkkelkort når du forlater hybelen. Åpning fra web vil ikke fungere hvis internett på bygget er borte eller dersom Min side har nedetid.


Feil må meldes raskt

Hvis du oppdager feil eller mangler ved boligen, ber vi deg om å melde ifra på Min side snarest mulig.

Hjelp oss å oppdage feil og mangler

Vi har mange boliger som skal kontrolleres, og vi foretar jevnlige inspeksjoner. Boligene sjekkes også alltid før nye leietakere flytter inn. Til tross for dette kan det være feil og mangler som vi ikke lykkes å registrere. Vi er derfor avhengige av at våre leietakere informerer oss om feil de oppdager.

Meld ifra så fort som mulig

Reklamasjon om eventuelle mangler eller feil gjøres via Min side i rimelig tid etter innflytting. Leietaker gir samtidig utleier, eller den utleier bemyndiger, rett til adgang til boligen inntil skade/feil er utbedret, (jmf §8 i leiekontrakten).

Videre i leieforholdet må beskjeder og behov for reparasjoner meldes inn elektronisk via Min side. Driftsavdelingen vil rette opp feil/mangelen innen to dager. Hvis det tar lenger tid vil det opprettes en fremdriftsplan som leietaker blir informert om. Du vil kunne følge fremdriften på Min side. Der det er behov for å etablere nødløsninger, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal være på plass innen fem timer.

Kritiske feil eller mangler?

I en krisesituasjon der feilen er kritisk for bygningen eller dens beboere, vennligst ring SSNs beredskapstelefon 31 00 95 00.

Ved ulykker, brann eller akutte hendelser, ring aller først nødnummer:

Brann: 110
Politi: 
112
Ambulanse: 
113
Legevakt: 
116 117


Takk for at du hjelper oss!

Les mer om beredskap og krisehåndtering.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Har du barn i vår studentbarnehage ser du også informasjon om dette på Min side.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Ja, de aller fleste av våre boliger er tilknyttet Universitetets nettverk, og internett er en gratis tilleggstjeneste.

På infosiden for din studentbolig kan du se hva slags tilkobling du har i din hybel/leilighet.

OBS! Når du er logget på nettverket får du mulighet til å logge deg gratis på Schibsted (du må opprette en bruker) for å lese deres nettaviser helt gratis! Schibsteds aviser er for eksempel Aftenposten, VG, E24 med flere.

Du finner info om nettverket i studentboligen din ved å finne ditt boligområde under Våre studentboliger og scrolle til Internett (via kabel og/eller via WiFi).

Ved tilkoblingsproblemer kan du selv restarte ruteren i appen Student Sørøst under Studentbolig-tjenesten. I de fleste tilfeller vil det gjøre at du får nettet tilbake.

Funker det fortsatt ikke? Vår Teknologi-avdeling kan bistå deg, send inn din support-henvendelse via vårt kontaktskjema.

Ja, du trenger innboforsikring 😉

Du bør skaffe deg en innboforsikring når du flytter for deg selv, også i studentbolig. 

SSN som utleier er ansvarlig for å holde våre bygg og vårt inventar forsikret, men du må selv sørge for å forsikre dine personlige eiendeler, da disse ikke dekkes gjennom SSNs forsikring.

Aller først: sjekk om du er dekket av dine foreldres forsikring, før du tegner en egen innboforsikring

Hvorfor innboforsikring?

Dersom det skulle oppstå uforutsette hendelser slik som brann, vannskade, innbrudd i boligen eller boden din, kan dette føre til utgifter og tap for deg som beboer. Du kan benytte innboforsikringen til å begrense eget økonomisk tap ved slike tilfeller. Dersom du ikke har innboforsikring vil du måtte bekoste slike ekstrautgifter selv. Det kan være utgifter til midlertidig bosted dersom boligen din blir ubeboelig, eller utgifter til klær, bøker, sykkel, PC osv som du trenger i det daglige.

Trivselvertene har en rekke ulike oppgaver som du kan lese om HER.

Trivselvertene tildeler ikke studentboliger og har ikke noe med søknadsprosessen å gjøre. Lurer du på hvordan du skal søke om studentbolig? Les Slik søker du!

Om du fortsatt lurer på noe, er du alltid velkommen til å kontakte oss!

Vi tilbyr korttidsleie for studenter på samlingsbaserte studier på Notodden og Grivi i Bø.

Korttidsleie innebærer at du leier en hybel hos SSN kun i den perioden du befinner deg på samling på campus (for eksempel i en uke). Dersom du ønsker å leie bolig hos oss fra for eksempel januar til juni, regnes ikke dette som korttidsleie.

Du søker om korttidsleie på Min side.

Les mer om korttidsleie.

For å betale inn depositum til depositumskontoen hos SSN trenger du, IBAN og BIC / SWIFT:

Navn på banken: Sparebank 1 Sørøst-Norge (BV)
Bankens adresse: Torvet 5, 3120 Nøtterøy
Kontonummer: 2480 27 91131
IBAN nummer: NO85 2480 27 91131

BIC / SWIFT kode: SPTRNO22
Kontoinnehavers navn: Studentsamskipnaden i Sorost-Norge
Kontoinnehavers adresse: Raveien 189 B, 3184 Borre, Norway
Kontoens navn: Account foreign students

Les mer om depositumskonto for internasjonale studenter.

Om husleie

Ofte stilte spørsmål om husleie og betaling.

SSNs kontonummer er: 2480 27 91050

SSN tilbyr eFaktura (Vipps) og avtalegiro som betalingsløsning

Med eFaktura og avtalegiro får du fakturaen ferdig utfylt rett i nettbanken. Du oppretter e-faktura og avtalegiro-avtale med oss i din nettbank. For å opprette avtale med oss trenger du et referansenummer, dette er ditt kundenummer. Vi oppfordrer alle til å bruke eFaktura eller avtalegiro.

Hvis du har eFaktura-avtale med oss kan du gå inn på din Vipps og huke av for «alltid Vipps eFaktura», da vil fakturaen komme inn i Vipps og kan betales der.

Du kan også motta fakturaen på e-post, og den vil alltid ligge på Min side. Du er selv ansvarlig for å kontakte [email protected] hvis du ikke har mottatt fakturaen.

Betale på andres vegne

Betaling på andres vegne må markeres med navn eller kundenummer i meldingsfeltet. eFaktura eller avtalegiro-avtale fungerer ikke hvis du skal betale gjentatte ganger på andres vegne.

Internasjonale studenter som skal betale husleie fra sin bankkonto i utlandet, trenger SSNs bankadresse, IBAN og BIC/SWIFT:

Navnet på banken: Sparebank 1 Sørøst-Norge (BV)
Bankens adresse: Torvet 5, 3120 Nøtterøy
Kontonummer: 2480 27 91050
IBAN-nummer: NO41 2480 27 91050

BIC / SWIFT kode: SPTRNO22
Kontoeier: Studentsamskipnaden i Sorost-Norge
Kontoeiers adresse: Raveien 189 B, 3184 Borre, Norway
Kontoens navn: Daily bank account SSN

Husleien forfaller den 1. hver måned

  • Husleiefakturaen forfaller den 1. hver måned og betales forskuddsvis. Du er ansvarlig for å betale husleie - uteblitt faktura gir ikke fritak for betaling.

  • Husleie for første måned forskuddsbetales før innflytting. Fra påfølgende måned etter innflytting forfaller husleien som normalt.

  • Du blir fakturert fra kontraktsstart (også dersom du av ulike årsaker ikke har flyttet inn på den datoen kontrakten din startet).

Ta kontakt med oss dersom du en måned har vanskeligheter med å betale innen fristen: [email protected]. Ta også kontakt med oss dersom du får større betalingsproblemer slik at vi sammen kan forsøke å finne en løsning på problemet.

Vi tilbyr gratis økonomirådgivning, bestill gjerne en time, slik at vi kan hjelpe deg!

Purring med purregebyr

Ved for sen betaling av husleie og andre fakturaer fra SSN vil du motta purring med purregebyr fra inkassoselskapet Sergel eller til Lowell (tidl. Intrum Justitia). Purringer på fakturaer blir postlagt til leietagers adresse hos oss.

Inkasso

Dersom du fortsatt ikke betaler vil saken gå til inkasso hos inkassoselskapet, og renter og gebyrer vil fortsette å øke frem til fakturaen blir betalt.

Ved mottak av et inkassovarsel skal henvendelser rettes til Sergel eller til Lowell (tidl. Intrum Justitia).

Betalingsanmerkning

Hvis fakturaer ikke blir betalt etter at de har gått til inkasso, kan du få betalingsanmerkning. En betalingsanmerkning kan føre til at du ikke får tatt opp lån i banken når du i fremtiden skal søke huslån eller liknende.

Varsel om tvangsfravikelse (utkastelse)

Ved to (2) ubetalte fakturaer hos SSN vil du motta et varsel om tvangsfravikelse av boligen (utkastelse), ref. § 14 i husleiekontrakten.

Dersom du fortsatt ikke har innbetalt skyldig beløp vil saken oversendes Namsmann for begjæring om tvangsfravikelsen. Behandling, oppfølging og iverksettelse fra Namsmannens side vil utløse rettsgebyrer.

SSN tilbyr GRATIS økonomirådgivning, les mer og bestill time her!

Gratis økonomiråd

Vi kan ikke hjelpe deg med å betale husleien din, men vi hjelper deg gjerne med å få orden på økonomien din, slik at du selv er rustet til å betale husleien din i tide 😉

Bestill en halvtimes gratis økonomirådgivning hos oss!

Du kan be om betalingsutsettelse dersom det en måned er vanskelig å få det til å gå opp.

Husleiefaktura ved bytte av bolig:

  • Faktura for husleie på boligen du skal flytte til ble sendt til deg da du signerte kontrakt på ny bolig. 

  • Hvis fakturaen for måneden du skal flytte i har blir sendt, vil du motta en kreditnota på boligen du flytter fra. 

  • Har du betalt faktura for måneden du har mottatt kreditnota for, har du to muligheter:
    1.    Få kreditnotaen utbetalt. Send kontonummeret ditt til [email protected].
    2.    Linke betalingen du har gjort mot ny faktura du har mottatt for boligen du flytter til. Ønsker du dette send e-post til [email protected]

Du søker om bytte av bolig på Min side.

Husleien inkluderer strøm, vaktmestertjenester og internett (gratis tilleggstjeneste via USN). I de aller fleste av våre boliger i Porsgrunn, Bø, Notodden og Rauland er bruk av fellesvaskeri inkludert i husleien.

Om å bo i studentbolig

Ofte stilte spørsmål om å bo i SSNs studentboliger.

Innlåsing dagtid

Dersom du låser deg ute, og har nøkkelkort til din studentbolig, kan du enkelt låse deg inn via Mitt nøkkelkort på Min Side. Der har du mulighet til å åpne alle dører du har adgang til hos oss. Åpning fra web vil ikke fungere hvis internett på bygget er borte, så vi anbefaler ikke å benytte mobilen som fast innlåsingsløsning.

Dersom du ikke har nøkkelkort, tar du kontakt med ditt lokale servicekontor i åpningstiden. Alternativt kan du kontakte husverten på ditt boligområde for innlåsing i tidsrommet kl 15:00-22:00. Tjenesten blir etterfakturert. Gjeldende pris finner du i prislisten (under "Innlåsing dagtid vaktmester/husvert").

Kontaktinformasjon til husverter finner du på boligens egen nettside under Våre boliger. 

Innlåsing natt/helg

Dersom du utenfor våre åpningstider (også i helgen) ikke får kontakt med en våre husverter, kan vekter kontaktes på 33 30 75 44. Tjenesten blir etterfakturert, gjeldende pris finner du i prislisten (under "Innlåsing ved vekter").

Vekterselskapet betjener alle campus, med unntak av Rauland. 

Du finner info om nettverket i studentboligen din ved å finne ditt boligområde under Våre studentboliger og scrolle til Internett (via kabel og/eller via WiFi).

Ved tilkoblingsproblemer kan du selv restarte ruteren i appen Student Sørøst under Studentbolig-tjenesten. I de fleste tilfeller vil det gjøre at du får nettet tilbake.

Funker det fortsatt ikke? Vår Teknologi-avdeling kan bistå deg, send inn din support-henvendelse via vårt kontaktskjema.

Meld inn feil/mangler til vaktmester via Min Side

Vi har vaktmestere tilknyttet alle våre studentboliger, noe som gjør det ekstra trygt og forutsigbart å bo hos oss. Du melder inn beskjeder/feil/mangler eller ditt behov for reparasjoner til vaktmesteren via Min Side, og driftsavdelingen vil rette opp feil/mangel innen to dager. 

Driftsavdelingen skifter lyspærer i alle fellesrom som tv-stuer, felleskjøkken, ganger og kjellerrom. I egen bolig melder du selv fra til vaktmester dersom du trenger lyspærer (via Min Side). Hvis det oppstår feil på lysstoffrør/tennere og spesialpærer, må det også legges inn feilmelding på Min side.

Spørsmål om vaktmester- eller renholdstjenester?

Du kan kontakte drifts- eller renholdsavdelingen vår dersom du har spørsmål om våre vaktmester- eller renholdstjenester.

Kontakt oss.

Feil må meldes raskt

Hvis du oppdager feil eller mangler ved boligen, ber vi deg om å melde ifra på Min side snarest mulig.

Hjelp oss å oppdage feil og mangler

Vi har mange boliger som skal kontrolleres, og vi foretar jevnlige inspeksjoner. Boligene sjekkes også alltid før nye leietakere flytter inn. Til tross for dette kan det være feil og mangler som vi ikke lykkes å registrere. Vi er derfor avhengige av at våre leietakere informerer oss om feil de oppdager.

Meld ifra så fort som mulig

Reklamasjon om eventuelle mangler eller feil gjøres via Min side i rimelig tid etter innflytting. Leietaker gir samtidig utleier, eller den utleier bemyndiger, rett til adgang til boligen inntil skade/feil er utbedret, (jmf §8 i leiekontrakten).

Videre i leieforholdet må beskjeder og behov for reparasjoner meldes inn elektronisk via Min side. Driftsavdelingen vil rette opp feil/mangelen innen to dager. Hvis det tar lenger tid vil det opprettes en fremdriftsplan som leietaker blir informert om. Du vil kunne følge fremdriften på Min side. Der det er behov for å etablere nødløsninger, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal være på plass innen fem timer.

Kritiske feil eller mangler?

I en krisesituasjon der feilen er kritisk for bygningen eller dens beboere, vennligst ring SSNs beredskapstelefon 31 00 95 00.

Ved ulykker, brann eller akutte hendelser, ring aller først nødnummer:

Brann: 110
Politi: 
112
Ambulanse: 
113
Legevakt: 
116 117


Takk for at du hjelper oss!

Les mer om beredskap og krisehåndtering.

Ja :)

Våre kontrakter løper til 31. juli, og ny leieavtale starter 1. august, så dersom du har takket ja til å fornye kontrakten din, beholder du studentboligen din over sommeren.

Hvis du ønsker å leie lenger enn hva avtalen tilsier, er du velkommen til å kontakte oss

Sjekk kontrakten din

Hvor lenge du kan bo i studentboligen din, avhenger av hvilken leieperiode du har fastsatt i kontrakten din. Kontrakten din finner du på Min Side og her finner du varigheten for leieavtalen din under §1 og punktet "Leieperiode".

Fornye kontrakten

Leiekontraktene våre løper til 31. juli. Dersom du er student hos Universitetet i Sørøst-Norge, Politihøgskolen i Stavern, Fagskolen i Viken eller Fagskolen i Vestfold og Telemark, vil du i april, motta tilbud om ny leiekontrakt for boligen du leier hos oss.

Tilbudet gjelder fra 1. august og sendes deg via e-post med informasjon om frister og hva du må gjøre for å fornye kontrakten din. Vi ber deg om å lese gjennom den nye kontrakten, da det kan være gjort endringer (slik som prisendring).

Vi gjør oppmerksom på at det er noen kriterier du må oppfylle for å få tilbud om ny kontrakt:

  • Du må ikke ha ubetalt forfalt husleie på det tidspunkt søknaden din blir behandlet.

  • Du må ikke ha misligholdt leiekontrakten eller sagt opp kontrakten før den utløper.


Maksimal botid i SSNs studentboliger er fem år.

Hvor kan jeg parkere?

Informasjon om parkering tilhørende ditt boligområde, finner du under "Parkering" på hvert enkelt boligområdes egen side (velg campus og deretter hvilke boliger du bor ved). 

Det er viktig at det parkeres kun på oppmerkede p-plasser og ikke foran innganger eller i veibanen slik at det sperrer for brøytebil og utrykningskjøretøyer. Feilparkerte biler kan fjernes uten varsel.

Det er godt tilrettelagt for å bruke sykkel ved USNs studiesteder.

Les om parkering hos USN ved å klikke deg videre inn på din campus og velge "Veibeskrivelse og parkering".

Tenk miljø, sorter søpla di!

Ved våre boliger har vi egne miljøstasjoner. Gjør deg kjent med hvor din nærmeste miljøstasjon er, og benytt de merkede dunkene til å sortere søppelet riktig.

Du finner informasjon om hvor søppeldunkene tilhørende din bolig er lokalisert på siden for ditt boligområde, under "Avfallshåndtering".

Takk for at du bidrar!

Vil du fremleie boligen din? Dette må du huske på:

  • Fremleie er kun tillatt med skriftlig tillatelse fra SSN.

  • Den du skal fremleie til må være student tilknyttet SSN, enten ved Universitetet i Sørøst-Norge, Politihøgskolen, Fagskolen Tinius Olsen eller Fagskolen i Vestfold og Telemark.

  • Du må selv finne en student som ønsker å leie boligen din før du kan få tillatelse til å fremleie.

  • Du står fortsatt ansvarlig som leietaker, selv om boligen din er fremleid. Det er deg SSN vil forholde seg til så lenge ditt navn står på leiekontrakten.

  • Fremleier plikter å gjøre seg kjent med reglene som fremkommer i leiekontraktens §12-3, vedrørende ansvar for bolig og betaling av husleie ved fremleie.

  • Du kan ikke kreve høyere husleie enn du selv betaler.

  • Vi anbefaler deg å inngå en skriftlig avtale med den du skal leie ut til.

Spørsmål om fremleie eller tillatelse til dette rettes til:
[email protected]

For at posten skal komme frem må du:

  • Registrere den nye adressen din hos Posten (og Folkeregisteret).

  • Sette riktig navn på postkassa.

  • Gi alle kontaktene dine den nye adressen din.

  • Sjekke/tømme postkassen jevnlig.

Les mer om adresse, adresseendring og postkasse her.

Ja, du kan ha besøk:

  • Det er tillatt å ha overnattingsgjester i inntil ti dager i løpet av en måned.

  • Leietaker må selv være tilstede under besøket. 

  • Det er ikke tillatt å la flere bo i boligen enn det som er beregnet fra utleier. 

Det skal være stille mellom 23.00/24.00 - 08.00

Er du plaget av naboer som bråker, kan du gå fram på følgende måte:

  • Snakk med naboen og be dem dempe musikken og ta hensyn.

  • Snakk med husverten, kanskje han/hun kan hjelpe.

  • Send klage til SSN via Min Side.

  • Ring Politiet: 02800.

Vis respekt for hverandre. Leietakerne plikter å respektere hverandres natte- og arbeidsro.

Etter klokken 23.00 på hverdager og klokken 24.00 på dager før helligdager, og frem til klokken 08.00, skal det være ro i boligen, samt på eiendommen for øvrig. Herunder ligger også forståelsen for at man skal ta hensyn til sine medleietakeres behov for arbeidsro også på dagtid.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Har du barn i vår studentbarnehage ser du også informasjon om dette på Min side.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Ja, dersom det ikke medfølger bod til din enhet, kan du i mange tilfeller søke om å leie bod på Min side. Gå til Mitt leieforhold og Søk om tilleggsprodukter. Dersom det er en ledig bod, vil du få tilbud om leie.

Se prislisten for pris på leie av bod.

Spar energi, spar miljøet!

SSN har et bevisst forhold til miljø og bærekraft, og vi gjør allerede mye for å spare strøm i studentboligene våre. Men vi er avhengige av at beboerne våre også gjør sin del!

Med enkle tiltak kan du bidra til å hjelpe oss med å spare både miljø og kroner. Energisparing gir lavere kostnader, som igjen kan komme deg til gode.

Slik sparer du strøm:

  • Slå av lyset når du forlater boligen din eller fellesrom.

  • Luft raskt og effektivt, ikke la vinduet stå på gløtt i vinterhalvåret.

  • Ved å senke temperaturen med 1 grad, reduserer du forbruket med 5 %.

  • Senk temperaturen når du reiser hjem på ferie, både på egen bolig og varmekabler på badet.

Flere strømsparetips finner du her.

Om å flytte ut av studentbolig

Oppsigelse registrerer du ved å logge deg inn på Min side med brukernavn og passord. Du vil motta en e-post på at oppsigelsen er registrert, samt praktisk informasjon med tanke på utflyttingen.

Les mer om oppsigelse her.

Tre måneders oppsigelsesfrist

Dersom du ikke er internasjonal student, kan du normalt si opp leiekontrakten med en oppsigelsesfrist på tre - 3 - måneder regnet fra siste dato i måneden. Du kan si opp leiekontrakten på Min Side.

Uoppsigelige kontrakter for internasjonale studenter

Internasjonale studenter tildeles kontrakter som er uoppsigelige, og som varer til 30. juni eller 31. juli, basert på studentens ønske.

Er du usikker på hva som gjelder i din kontrakt? Les §4 i leiekontrakten din, hvor du finner korrekt informasjon om ditt leieforholds varighet.

Her kan du se innholdet i leiekontrakten.

Ja. Du må selv utføre flyttevask.

Du kan lese mer om flyttevask her. Bemerk at det utløses gebyr ved manglende flyttevask.

Gå gjennom denne sjekklista når du vil flytte ut:

  • Si opp ditt leieforhold på Min side. Oppsigelsestiden er 3 - tre - måneder, regnet fra den siste dagen i måneden

  • Sjekk at du har betalt alle husleier.

  • Rydd godt etter deg, fjern alle dine eiendeler, kast søppel.

  • Du har selv ansvar for å vaske ut etter deg.

  • Bestill sjekk av flyttevasken du har utført (på Min side).

  • Forlat boligen slik du møtte den.

  • Lever nøkkel.

  • Meld adresseendring til Posten.

Feil og mangler

Før du flytter ut må du melde inn eventuelle feil og mangler i boligen. Dette gjør du ved å logge inn på Min side.

Tidspunkt for utflytting

Frist for levering av nøkkel er innen klokken 10:00 på kontraktsdagen. Boligen skal da være klar for overlevering (tømt, ryddet og vasket).

Hvor leverer jeg nøkkel?

Nøkkel/nøkkelkort kan leveres til ditt lokale servicekontor i våre åpningstider. Dersom din siste kontraktsdag faller på en helg, helligdag, feriedag eller utenfor våre åpningstider kan du benytte deg av våre dropboxer

Les mer om levering av nøkkel.