Ofte stilte spørsmål: Flytte inn

ons. 08 des.

Om å flytte inn i studentbolig

Ofte stilte spørsmål om det å bo i SSNs studentboliger.

I tillegg til klær og personlige eiendeler er det lurt å ha med:

  • Dyne, pute, sengetøy og håndklær.

  • Servise og bestikk.

  • Kjeler, stekepanne og annet kjøkkenutstyr.

  • Vaskebøtte, langkost, rengjøringsmidler, kluter til bruk i egen bolig og på delt kjøkken og bad.

 Det er ikke lov til å fjerne møbler fra enheten, men du kan ha med det du får plass til.

Kjøpe sengetøypakke:

Du kan kjøpe en praktisk sengetøypakke via SSN. Pakken inneholder:

  • En dyne

  • Ett dynetrekk

  • En pute

  • Ett putetrekk

  • Ett laken

  • To håndklær, ett lite og ett stort

Sjekk prislisten for gjeldende pris!

Gi oss beskjed før du ankommer dersom du ønsker å kjøpe en sengetøypakke, slik at den kan leveres til hybelen din. Bestillingen kan sendes til: [email protected].

Husleien inkluderer strøm, vaktmestertjenester og internett (gratis tilleggstjeneste via USN). I de aller fleste av våre boliger i Porsgrunn, Bø, Notodden og Rauland er bruk av fellesvaskeri inkludert i husleien.

For å få nøkkel kan du gå fram på følgende måter:

1. Hente nøkkel selv ved nærmeste SSN-kontor:

Når du er klar for å flytte inn, kan du hente nøkkelen din fra den første kontraktsdagen, fra klokken 13.00. Merk at servicekontorene som vanlig stenger klokken 14.00.

Du kan gjerne hente nøkkelen din en annen dag enn på den første kontraktsdagen, men den må hentes innenfor våre åpningstider og innen fjorten (14) dager etter kontraktsstart.

Husk å ta med deg gyldig legitimasjon (for eksempel bankkort med bilde, førerkort eller pass). 

Finn ditt lokale servicekontor.
Våre åpningstider.

NB! Dersom din første kontraktsdag faller på en helg, helligdag eller feriedag kan du ikke hente nøkkel før første påfølgende arbeidsdag klokken 13.00. Det er ikke mulig å flytte inn i perioden 24.12 - 01.01, samt i uken før 1. påskedag.

2. Lås deg inn via mobilen!

Dersom du ankommer din nye studentbolig utenfor våre åpningstider kan du låse deg inn via Min side og "Mitt nøkkelkort". Dette gjelder for alle våre studentboligbygg bortsett fra Notodden, Rauland, Porsgrunn, Breisås og Grivi i Bø, og Åsgårdstrand i Vestfold. Nøkkelkortfunksjonen aktiveres på Min side fra kl. 13 den dagen kontrakten din starter.

Kom innom servicekontoret så snart du kan for å hente nøkkelkort. Vi anbefaler at du alltid tar med nøkkelkort når du forlater hybelen. Åpning fra web vil ikke fungere hvis internett på bygget er borte.

3. Få noen du kjenner til å hente for deg:

Den som skal hente nøkkelen i ditt sted må medbringe fullmakt fra deg, eller du kan sende e-post til oss med navn på vedkommende.

Husleien må være betalt

Før du får hentet ut din nøkkel må du ha innbetalt første husleie. Husleiefaktura sendes ut i slutten av hver måned. Om du ikke har mottatt din faktura innen kontraktstart kan du ta kontakt med [email protected]

Dersom innbetaling har blitt gjort de to til tre siste dagene før du henter nøkkelen, må du fremvise kvittering for betalt husleie, da det tar litt tid før betalingen er registrert i vårt system. 

Hente nøkkel senere?

Hvis du ikke har anledning til å hente nøkkel til boligen din innen fjorten (14) dager etter at kontrakten er trådt i kraft, må du gi oss beskjed.

Dersom vi ikke hører noe fra deg, kan vi heve kontrakten og gi tilbudet til en annen student.

Bruk mobilen som nøkkel!

En rekke av våre studentboliger benytter nøkkelkort for innlåsing. Dersom du leier bolig med slikt nøkkelkortsystem kan du også kan enkelt låse deg inn via "Mitt nøkkelkort" på Min side (både via nettleser og i Student Sørøst-appen). Her har du mulighet til å låse opp alle dører du har tilgang til gjennom ditt leieforhold med SSN. Det er også denne funksjonen du kan bruke for å låse inn gjester.

Vi anbefaler at du alltid tar med nøkkelkort når du forlater hybelen. Åpning fra web vil ikke fungere hvis internett på bygget er borte eller dersom Min side har nedetid.


Feil må meldes raskt

Hvis du oppdager feil eller mangler ved boligen, ber vi deg om å melde ifra på Min side snarest mulig.

Hjelp oss å oppdage feil og mangler

Vi har mange boliger som skal kontrolleres, og vi foretar jevnlige inspeksjoner. Boligene sjekkes også alltid før nye leietakere flytter inn. Til tross for dette kan det være feil og mangler som vi ikke lykkes å registrere. Vi er derfor avhengige av at våre leietakere informerer oss om feil de oppdager.

Meld ifra så fort som mulig

Reklamasjon om eventuelle mangler eller feil gjøres via Min side i rimelig tid etter innflytting. Leietaker gir samtidig utleier, eller den utleier bemyndiger, rett til adgang til boligen inntil skade/feil er utbedret, (jmf §8 i leiekontrakten).

Videre i leieforholdet må beskjeder og behov for reparasjoner meldes inn elektronisk via Min side. Driftsavdelingen vil rette opp feil/mangelen innen to dager. Hvis det tar lenger tid vil det opprettes en fremdriftsplan som leietaker blir informert om. Du vil kunne følge fremdriften på Min side. Der det er behov for å etablere nødløsninger, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal være på plass innen fem timer.

Kritiske feil eller mangler?

I en krisesituasjon der feilen er kritisk for bygningen eller dens beboere, vennligst ring SSNs beredskapstelefon 31 00 95 00.

Ved ulykker, brann eller akutte hendelser, ring aller først nødnummer:

Brann: 110
Politi: 
112
Ambulanse: 
113
Legevakt: 
116 117


Takk for at du hjelper oss!

Les mer om beredskap og krisehåndtering.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Har du barn i vår studentbarnehage ser du også informasjon om dette på Min side.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Ja, de aller fleste av våre boliger er tilknyttet Universitetets nettverk, og internett er en gratis tilleggstjeneste.

På infosiden for din studentbolig kan du se hva slags tilkobling du har i din hybel/leilighet.

OBS! Når du er logget på nettverket får du mulighet til å logge deg gratis på Schibsted (du må opprette en bruker) for å lese deres nettaviser helt gratis! Schibsteds aviser er for eksempel Aftenposten, VG, E24 med flere.

Du finner info om nettverket i studentboligen din ved å finne ditt boligområde under Våre studentboliger og scrolle til Internett (via kabel og/eller via WiFi).

Ved tilkoblingsproblemer kan du selv restarte ruteren i appen Student Sørøst under Studentbolig-tjenesten. I de fleste tilfeller vil det gjøre at du får nettet tilbake.

Funker det fortsatt ikke? Vår Teknologi-avdeling kan bistå deg, send inn din support-henvendelse via vårt kontaktskjema.

Ja, du trenger innboforsikring 😉

Du bør skaffe deg en innboforsikring når du flytter for deg selv, også i studentbolig. 

SSN som utleier er ansvarlig for å holde våre bygg og vårt inventar forsikret, men du må selv sørge for å forsikre dine personlige eiendeler, da disse ikke dekkes gjennom SSNs forsikring.

Aller først: sjekk om du er dekket av dine foreldres forsikring, før du tegner en egen innboforsikring

Hvorfor innboforsikring?

Dersom det skulle oppstå uforutsette hendelser slik som brann, vannskade, innbrudd i boligen eller boden din, kan dette føre til utgifter og tap for deg som beboer. Du kan benytte innboforsikringen til å begrense eget økonomisk tap ved slike tilfeller. Dersom du ikke har innboforsikring vil du måtte bekoste slike ekstrautgifter selv. Det kan være utgifter til midlertidig bosted dersom boligen din blir ubeboelig, eller utgifter til klær, bøker, sykkel, PC osv som du trenger i det daglige.

Vi tilbyr korttidsleie for studenter på samlingsbaserte studier på Notodden og Grivi i Bø.

Korttidsleie innebærer at du leier en hybel hos SSN kun i den perioden du befinner deg på samling på campus (for eksempel i en uke). Dersom du ønsker å leie bolig hos oss fra for eksempel januar til juni, regnes ikke dette som korttidsleie.

Du søker om korttidsleie på Min side.

Les mer om korttidsleie.