Ofte stilte spørsmål: Studentgoder

tor. 15 sep.

Få svar på dine spørsmål om våre gratis-tilbud.

Ofte stilte spørsmål om: Studentgoder

Du kan søke SSN om penger - aka studentmidler - til aktiviteter for studenter. Det er noen kriterier som må oppfylles for å få søknaden innvilget, der noe av det viktigste er at aktivitetene skal være drevet av studenter og være for studentene ved utdanningsinstitusjoner som er tilknyttet SSN.

Se alle tildelingskriteriene for studentmidler her.

Målet med å dele ut penger til studentaktiviteter, er å stimulere til et rikt, inkluderende og livlig studentmiljø. Vi ønsker å bidra til at du trives mens du studerer. Studenter som trives, gjennomfører oftere studiene sine til normert tid.

Les mer om studentmidler og finn søknadsskjemaet.

For å kunne søke om støtte må aktivitetene være drevet av studenter og være for studentene ved utdanningsinstitusjoner som er tilknyttet SSN:

Det er to frister per semester:

Høstsemesteret:

15. september og 15. november.

Vårsemesteret:

15. februar og 15. april.

Alle studenter ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Politihøgskolen i Stavern, Fagskolen Vestfold og Telemark eller Fagskolen i Viken, som har betalt semesteravgift og dermed har gyldig studentbevis, kan søke om refusjon av helseutgifter.

Les mer om helserefusjon.

Retningslinjer for refusjon av helseutgifter.

Du søker ved å logge deg inn eller registrere deg på Min side, og fylle ut søknadsskjema der.

Du kan få helserefusjon for en rekke av egenandelene du har betalt til ulike behandlere. For å se hvilke tjenester ordningen gjelder for, les Retningslinjer for refusjon av helseutgifter. Her finner du også informasjon om hvor mye du kan få refundert, annen generell info og hvordan du kan klage på vedtak.

Vi har dessverre ikke hytter for leie lenger. Sjekk ut Visit Vestfold, Visit Telemark eller Visit Viken for god oversikt over hytteleie der du befinner deg.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Har du barn i vår studentbarnehage ser du også informasjon om dette på Min side.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Betalt semesteravgift = gyldig studentbevis

Semesteravgiften er en lovpålagt avgift for alle studenter som melder seg opp til eksamen. Den er med på å dekke drift av studentsamskipnaden og eventuelt utgifter til kopi og utskrifter. Når semesteravgiften er betalt er studentbeviset ditt gyldig.


Det er utdanningsinstitusjonen som står for innkreving og registrering av semesteravgiften. Hvis du har spørsmål om innbetaling, frister, bekreftelse på at du er registrert som student og lignende må du derfor ta kontakt med studiestedet ditt og ikke SSN.

Betalingsfrist for semesteravgiften:
  • 1. september for høstesemesteret

  • 1. februar for vårsemesteret

Les mer om semesteravgift hos USN.

  • Trykk på Bestill-knappen 😉

  • Velg den ledige timen som passer for deg, og trykk "Neste: Bekreftelse".

  • Fyll inn navn og kontaktinformasjon, og "Bekreft reservasjon".

  • Du vil nå motta en SMS med en kode, som du oppgir umiddelbart. Denne fullfører reservasjonen din. 

  • Reservasjonen er nå gjennomført og du kan velge å legge avtalen til i din kalender. Du vil motta en bekreftelse på SMS.

  • Det vil automatisk opprettes en bruker når timebestillingen er gjennomført.

  • Du må ha en USN-bruker på Zoom, da det er her samtalen vil foregå.

  • Før timen starter vil du motta en e-post fra en av våre økonomiske rådgivere, Elisabeth eller Karin, med invitasjon til møtet.

  • Klikk på lenken når samtalen skal starte, og vi treffes på Zoom!

  • Logg inn på Din side på timebestillingssiden, finn din reservasjon og trykk "Kanseller avtale" (dette står med svært liten skrift, helt i bunnen av reservasjonsteksten). Du må bekrefte valget ved å trykke "OK".

  • Du vil motta en SMS med en bekreftelse på at du har kansellert timen din.

Vennligst avbestill timen din i så god tid som mulig, og minimum 24 timer før den skal starte.