Spis deg til bedre hukommelse med Anne Maris super-smoothie-bowl!

En smoothiebowl er en fin måte å få i seg masse sunne næringsstoffer og vitaminer på, også smaker det kjempegodt. Denne inneholder blant annet spinat, som kan være gunstig for hukommelsen din - perfekt for studenter med andre ord!

Spinat regnes som «supermat» og betegnes ofte som «kongen» av bladgrønnsaker når det kommer til næringsinnhold. Denne enkle oppskriften inneholder både frukt og spinat, og er svært rik på mineralene jern, kalsium, kalium og magnesium. Den har også en del vitamin C, og er en super kilde til folat, vitamin K og vitamin A. 

Nyere forskning kan også tyde på at spinat er gunstig for å bedre hukommelsen!

Til to porsjoner trenger du:

  • Ca 0,5l frossen banan og mango i biter (gjerne ferdig frossenblanding)
  • Et par never frisk spinat
  • Eplejuice eller plantemelk (så mye at det dekker den frosne frukten). Det kan være lurt å starte med litt mindre mindre væske og heller spe på for at smoothien skal bli passe tykk.

Topping:

Bruk det du har i skap og kjøleskap!

For eksempel skivet banan, mango, avokado og /eller kiwi, blåbær/bringebær/jordbær, linfrø, chiafrø, solsikkefrø, kokosflak, kanel, hakkede mandler/nøtter, litt peanøttsmør eller mandelsmør.

Slik gjør du:Grønn smoothieSmoothie med spinat

Ha alle ingrediensene i en blender og kjør til du har en jevn, litt tykk blanding. Hell over i skål og pynt med den toppingen du har for hånden. 
 

Kos deg! Og lykke til med hukommelsen ;)

 

Lyst til å ha med deg noe sunt og godt på lesesalen?

Test disse knallgode energikulene!


Anne Mari Fredriksen

Anne Mari R. Fredriksen er for noen kjent som samtaleterapeut på Campus Vestfold, men hun har også en master i ernæring. Hun er spesielt god på vegetar- og veganmat, og brenner for et plantebasert kosthold. Vi gleder oss til flere enkle og gode ernæringstips fra Anne Mari!