Bedre søvn - ti smarte tips og triks for å sove bedre

Skrevet av Ingrid Aune Westrum tir. 05 okt.
Unsplash/Helse/kinga-cichewicz-5NzOfwXoH88-unsplash_qodzyi

Nok dagslys i løpet av dagen, faste rutiner og null skjerm før leggetid... det er mange ting som kan justeres dersom du sliter med å få sove.

Ti smarte tips og triks for å sove bedre:

  1. Legg deg og stå opp til faste tider – også når du har sovnet sent, eller sovet lite natten før. En fast døgnrytme gjør det lettere å falle i søvn neste kveld.

  2. Sørg for å få litt dagslys hver dag, helst tidlig på dagen. Dagslys er med på å regulere vår indre biologiske klokke og døgnrytme, og det påvirker utskillelsen av søvnhormonet melatonin. Melatonin bidrar til å gjøre oss trøtte på kvelden.

  3. Ikke ha klokke synlig ved sengekanten. Å stadig sjekke klokka skaper stress og gjør deg bare enda mer våken.

  4. Avslutt skjermbruk minst én time før leggetid. Lyset fra smarttelefon, nettbrett og pc lurer kroppen til å tro at det ikke er natt og stopper utskillelsen av melatonin. Det gjør at man sovner senere.

  5. Ro ned for kvelden. Det er vanskelig å sovne hvis kroppen eller hjernen er i høygir. Avslutt skolearbeidet i god tid og gjør noe som roer deg ned den siste timen før leggetid. Det kan for eksempel være å høre på musikk, lese en god bok, ta en varm dusj, gjøre yoga/meditere eller gjøre en avspenningsøvelse.

  6. Unngå koffeinholdig drikke som kaffe, te og energidrikk etter klokka 17. Kroppen bruker flere timer på å bryte ned koffein, og koffein virker dermed lenge etter inntak.

  7. Om du sliter med masse tanker rett før du skal sove, sett av en fast tid tidligere på dagen der du kan tømme hodet for bekymringer. Å skrive ned tankene kan hjelpe.

  8. Et kjølig, mørkt og stille soverom fremmer god søvn. Mørke gardiner, øyemaske og ørepropper er gode hjelpemidler om du sliter med å sove.

  9. Sørg for nok aktivitet i løpet av dagen. En inaktiv livsstil gjør at du ikke blir tilstrekkelig sliten og gjør det vanskeligere å sovne på kvelden.

  10. Hvis du ikke får sove, stå opp, og legg deg først når du er trøtt igjen. Å bli liggende å vri deg i sengen gjør deg bare stresset og frustrert. Det er uforenelig med søvn.

Og sist, men ikke minst - ikke bli stressa når du ikke får sove! Det er helt normalt med en dårlig natts søvn innimellom.

Trenger du hjelp med å finne den gode søvnen?

Dersom du strever med søvnen over tid, har SSN Helse har samtaleterapeuter og psykologer som kan hjelpe deg.

Les mer om samtaletilbudet her.