Stian hadde ideen og var med på å utvikle appen som ingeniørstudent. Nå har han landet drømmejobben.
Pressemelding.
Det hele startet høsten 2018. Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN) skulle legge ny strategi for årene fremover, og gjennomførte flere undersøkelser blant studentene. Hva ønsket studentene seg av samskipnaden som står bak kantinene og kafeene, helsetilbudet, treningssentrene, bokhandlene og studentboligene? Ett svar gikk igjen: studentene ønsket seg lett tilgjengelig informasjon, gjerne rett i lomma. De ønsket seg en app.
Det skulle gå et og et halvt år før SSN arrangerte en såkalt Ideathon; en to døgns idemyldring hvor flere lag av studenter kjempet om å komme opp med den beste løsningen. I vinnerpotten lå 100 000 kroner og muligheten til å være med og utvikle appen. Ingeniørstudent Stian Vaage var på vinnerlaget sammen med Simen Bakken, Cathrine Gundersen, Ine Malen Stock og Joachim Børresen.
– Det var veldig gøy, vi jobbet døgnet rundt og kom opp med en ide for en app som inneholdt mange såkalte mikrotjenester. Det innebærer at man kan ha hele kundeforholdet sitt i appen dersom man bor i studentbolig, men også kaffekort, cashback-ordning i spisestedene, enkel tilgang til booking av time hos helsetjenesten osv. Nye mikrotjenester kan legges til etter hvert, sier Stian, som sammen med de andre på vinnerlaget ble med på utviklingen av appen. Det har tatt mye tid.
– Det har vært en vanvittig stor jobb, vi og startup-bedriften Rada Labs har holdt på i et år. Vi har alle hatt studier og eksamener i tillegg til denne jobben, så det har vært krevende til tider, innrømmer han.
Sommeren 2021 er han imidlertid ferdig som student og allerede før siste eksamen landet han drømmejobben i et konsulentselskap.
– Jeg hadde nok aldri fått den jobben uten å ha jobbet med appen. Det har gjort en enormt stor forskjell for meg, sier Stian.
Han har vært på flere jobbintervjuer og når han begynner å snakke om appen, nikkes det anerkjennende på den andre siden av bordet.
– Når man leser jobbannonser oppdager man at arbeidsgivere ser etter nyutdannede med kunnskap om langt flere ting enn hva vi lærer på studiene. Selv om jeg gikk ut med gode resultater var alle mine potensielle arbeidsgivere mer opptatt av den jobben jeg har vært med på enn karakterene mine. Så det er et tips til andre studenter; bruk de mulighetene som finnes til å få erfaring. Nå var jeg heldig som kunne jobbe med et reelt produkt og med noe som var relevant for min utdannelse, men jeg tror uansett at engasjement og vilje til å bidra med noe ved siden av studiene er verdifullt å ha på CV-en, enten det er frivillig arbeid eller en betalt jobb.
For oppdragsgiver SSN var det viktig å ha med studentene både i idefasen og i utviklingen appen.
– På den måten sikret vi det som er viktigst for oss: fokuset og tryggheten i at vi lager noe som studentene vil ha, sier produkteier og kommunikasjonsrådgiver i SSN, Ingrid Aune Westrum.
Hun er imponert over studentene, Rada Labs og andre involverte blant annet i SSN, som har jobbet «som gale» i et år for å få det hele på plass. Samarbeidet har fungert bra hele veien.
– Dette er ikke SSN sin app, det er studentene sin app. Vi stiller med penger og ressurser, men det har vært avgjørende at det er studenter som står bak og utvikler. Det har vært lett å bruke dem og sparre med dem hele veien, og samarbeidet har gjort at vi har fått testet ideer og tanker veldig tidlig. Det har vært tilfeller hvor vi i SSN synes at vi har hatt en god ide, som studentene umiddelbart har avfeid. Da blir det slik som studentene vil, sier Ingrid med et smil.
Utfordringen når man velger studenter fremfor et profesjonelt, etablert firma til å utvikle en app, er at ting tar litt lengre tid. Studentene mangler erfaring, og i og med at SSN heller aldri hadde utviklet en app, ble det noen utfordringer underveis.
– Det er utrolig mange systemer som må snakke sammen i en slik app og det ble en bratt læringskurve for både oss og studentene, men det har vært svært lærerikt og nyttig. Dersom vi hadde valgt andre enn studenter til å utvikle appen ville vi mistet noe viktig på veien, sier Ingrid.
Førsteversjonen av appen er klar til studiestart 2021. Etter hvert skal flere tjenester legges til appen.
– Det er viktig at studentene laster den ned og begynner å bruke den – og ikke minst at de gir tilbakemelding om ting som bør endres eller legges til. Dersom man har en ide til en ny mikrotjeneste i appen kan man legge den inn i idébanken – i appen. Studentene vil også involveres i utviklingen av nye mikrotjenester, sier Ingrid Aune Westrum i SSN.