Lek i begynneropplæringen 2025

Universitetet i Sørøst-Norge har, i samarbeid med OsloMet, gleden av å invitere til nasjonal konferanse om Lek i begynneropplæringen - den tredje i rekken.

Påmelding

Konferansen skal bidra til kunnskaps- og erfaringsdeling på tvers av forskningsmiljø, fag, universiteter/høgskolen og utdanningsinstitusjoner for barn. Selv om det er bred enighet om lekens betydning i overgangen fra barnehage til skole, og i de første årene i skole og SFO, er det behov for mer forskningsbasert kunnskap om lekens muligheter og vilkår i skolen. Det er også behov for mer kunnskap om hvordan lærerutdanningsinstitusjonene møter fremtidige læreres behov for kompetanse på lek. Vi inviterer derfor forskerkollegaer til å bidra med presentasjoner på konferansens tre parallellsesjoner. 

  • Lek i overgangen mellom barnehage og skole 
  • Lek i skole og SFO 
  • Lek i lærerutdanningene

Konferansen arrangeres i år på Union Scene i Drammen den 29. og 30. oktober. 

Programmet oppdateres fremover.

Viktige datoer
  • Frist for innsending av abstrakt: 15. august
  • Tilbakemelding på abstrakt innen 05. september 2025 
  • Påmelding til konferanse åpner 01.juni
  • Frist for påmelding 01.oktober
Overnatting

For overnattinger anbefaler vi Comfort Hotel – Union Brygge.Du kan også booke hos Quality Hotel – River Station som alternativ.

ForedragsholdereAslaug  Andreassen Becher 

Aslaug Andreassen BecherAslaug Andreassen Becher er dosent emerita i pedagogikk ved OsloMet. Hennes forskningstema er mangfold og flerkulturelt arbeid, betydningen av fysisk miljø og materialitet i barnehage og skole samt lek i begynneropplæringen.  

 

Bjarne Isaksen

Bjarne IsaksenBjarne Isaksen er førstelektor i pedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Isaksen er utdannet innen musikk, pedagogikk og nordisk. Han har utgitt og skrevet i flere bøker om barns kreativitet, lek og utforskning. Han leder forskningsgruppen «Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæring» (USN). 

Lene C. H Sirevåg

Lene SirevågLene C. H Sirevåg er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder. Doktorgradsarbeidet hennes er en etnografisk studie av forholdet mellom uro i barneskolen, lekenhet og barns demokratiske medborgerskap. Forskningen hennes dreier seg om etnografi, pedagogiske grunnspørsmål, barn og unge, barns lek & demokrati og medborgerskap. Hun leder og er involvert i ulike forskningsprosjekter og nettverk nasjonalt og internasjonalt knyttet til barnehage og skoleforskning. 

Lina Lago 

Lina LagoLina Lago er dosent ved Linköpings universitet, avdeling Tema Barn. Hennes forskning fokuserer først og fremst på barns hverdagsliv i utdanningsinstitusjoner. Hun har vært spesielt interessert i førskole, skolestart og SFO, hvor overganger har vært et tilbakevendende forskningsområde. 

Liv Torunn Eik

Liv Torunn EikLiv Torunn Eik er førsteamanuensis emerita i pedagogikk ved Universitetet i Vestfold. Forskningsinteresse er lek i skolen og overgang fra barnehage til skole. Hun har bidratt i flere bøker om lekende læring i skolen og er medlem av forskningsgruppa Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæring. 

Maria Øksnes

Maria ØksnesMaria Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, der hun blant annet underviser på videreutdanning for lærere i begynneropplæring. Hennes forskningsinteresser dreier seg om barn og barndom, lek, demokrati og motstand. Hun har utgitt flere bøker og artikler om lek, både alene og sammen med kolleger. Øksnes var prosjektleder for det NFR-finansierte prosjektet Bedre skolestart for alle – et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune (2020-2024) og leder sammen med Elisabeth Bjørnestad Nasjonalt nettverk for lek i begynneropplæringen. 

Tina Nordbotten Olsen

Tina Nordbotten OlsenTina Nordbotten Olsen, psykolog, spesialist i samfunns- og allmennpsykologi. Jobber i PP-tjenesten i Tønsberg kommune og er initiativtager og prosjektleder for Lekende lett skolestart. 

 

Tuva Schanke

Tuva SchankeTuva Schanke er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, hvor hun underviser både nye lærerstudenter og lærere som tar videreutdanning i pedagogikk. I sin forskning er hun opptatt av barn og unges hverdagsliv i barnehage og i skole, og det å fremme barn og unges stemmer gjennom erfaringer, deltakelse og samspill. Overgangen mellom barnehage og skole var tema for hennes doktorgrad, og har vært videreført i senere forskningsprosjekter. 

 

Tid

onsdag 29. okt, 00:00 -
torsdag 30. okt, 23:59

Hvor

Drammen
Les mer/meld deg på