Praktisk informasjon

Nedenfor kan du finne all relevant praktisk informasjon om din studentbolig.

  • + Avfallshåndtering - sortering

    Tenk miljø, sorter søpla di!

    Ved våre boliger har vi egne miljøstasjoner. Gjør deg kjent med hvor din nærmeste miljøstasjon er, og benytt de merkede dunkene til å sorterer søppelet riktig.

    Takk for at du bidrar!

    Papp/papir, matavfall, plast, glass/metall og restavfall i hver sin beholder. Matavfallsposer skal knytes godt igjen slik at det blir minst mulig løst avfall oppi utesekken/beholder. Papir legges løst oppi utesekken/beholder, skal ikke legges i plastposer. Hvis plastpose benyttes må denne tømmes oppi utebeholder. Papir og plastemballasje gjenvinnes til forskjellige produkter. Plastemballasje og restavfall legges i bærepose/handlepose rett i utebeholderen.

    Det er viktig at all søppel komprimeres. Hjelp oss å holde det ryddig på avfallsplassen slik at det ser trivelig ut. Da slipper du besøk av ubudne gjester som fugler, rotter og mus.

    NB!! Det er viktig at søpla sorteres og legges i riktig beholder/iglo. Avfallsselskapet nekter å ta med seg avfallet dersom det er dårlig sortert.

    Dersom du har store ting du ønsker å bli kvitt kan du bestille bortkjøring av vaktmester (ikke sett det ut ved avfallsdunkene uten avtale med vaktmester).

    Dette er papiravfall:

    • aviser, brosjyrer, konvolutter, reklame, ukeblader, telefonkataloger, pocketbøker med myk perm
    • papir, pappesker, dorullkjerner
    • melk- og juicekartonger, du trenger ikke å fjerne korker eller etiketter fra kartongene 
    • papp- og papiremballasje, pizzaesker, skylle – og vaskemiddelesker

    Dette er glassemballasje:

    • glass som har inneholdt syltetøy, pastasauser, barnemat etc
    • vin- og spritflasker

    Dette er metallemballasje:

    • brus- og ølbokser uten pant
    • hermetikk, kaviar- og majonestuber ol
    • korker av metall, myke metallbokser, sølvpapir. 

    Det er kun glass- og metallemballasje som har inneholdt mat eller drikke som skal resirkuleres.

    Dette er plastemballasje:

    • plastemballasje som har inneholdt mat, drikke eller andre husholdningsvarer
    • isopor, plastfolie
    • vindusspylervæskekanner, sjampoflasker ol

    Skyll plastemballasjen ren med kaldt vann. Det gjør ingenting om det er et tynt fettlag igjen. Etiketter kan være på. Bruk sunn fornuft: Er det krevende å få plastemballasjen ren, kastes den i restavfallet.

    Dette er BIO-avfall:

    • matrester
    • kaffefilter og teposer
    • tørkerull og servietter

    Det er kun BIO-avfallsposer som kan benyttes. Vanlig plastposer er av ikke nedbrytbart materiale. Tøm gjerne BIO-avfallet ditt hver dag slik at du slipper vond lukt på kjøkkenet.

    Restavfall:

    Avfall som ikke sorteres til annen gjenvinning.

    Dette er EE-avfall:

    • lyspærer, lysrør, sparepærer, sikringer, oppladbare batterier 
    • telefoner/mobiltelefoner, ladere, lamper, ledninger, brytere 
    • leker med batterier og elektroniske komponenter, blinkesko
    • radioer, cd-spillere, videospillere, MP3-spillere, kamera
    • datautstyr, klokker, ringeklokker 
    • kaffetraktere, vannkokere, kjøkkenmaskiner, hårfønere 

    Deponering av EE-avfall:

    I Drammen, Åsgårdstrand, Klokkergården og Campus Ringerike står det en dunke i vaskeriet hvor dere kan legge kassert EE avfall. På Kaldnes Brygge og i Kirkegata står det en dunke hvor dere kan legge kassert EE avfall ved trappa i kjelleren

    Elektriske apparater som: TV-er, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner kjøleskap, komfyrer, frysere, varmeovner og mikrobølgeovner leverer dere selv i butikker hvor slike varer selges. Du trenger ikke å kjøpe nytt for å levere. Butikken plikter å ta i mot dersom de selger lignende produkter.

    EE-avfall kan også leveres til gjenvinningsstasjoner.

     

  • + Besøk

    Det er tillatt å ha overnattingsgjester i boligen i inntil 10 dager. Leietaker må selv være til stede under besøket. Det er ikke mulig å la flere bo i boligen enn det som er beregnet fra utleier.

  • + Betalingsutsettelse

    Studentsamskipnaden har anledning til å gi kortvarige betalingsutsettelser av husleie. Ta kontakt med oss dersom du en måned har vanskeligheter med å betale innen fristen. Ta også kontakt med oss dersom du får større betalingsproblemer slik at vi sammen kan forsøke å finne en løsning på problemet.

    NB! Det er ikke mulig å få innvilget betalingsutsettelse på husleien som forfaller i august. 

  • + Billedlister

    Det er montert billedlister med spesialkroker i de aller fleste boenheter.

    Alle former for veggdekorasjoner henges på disse, - bruk fiskesnøre eller hyssing. Gi vaktmester beskjed dersom du har behov for flere kroker. Det er ikke tillatt å stifte i vegg/henge opp noe uten ved bruk av billedlistene.

  • + Boder

    De fleste boenheter har tilgang til bod for lagring av utstyr, noen har egen bod mens andre deler bod. Se under for informasjon om din bolig. Ikke plasser verdifulle gjenstander i boden og sørg alltid for at den er forsvarlig låst. Man må selv kjøpe hengelås til bod som skal låses med hengelås.

    Vi gjør deg oppmerksom på at all lagring i bod er på eget ansvar. Det er ikke tillatt å flytte standardmøblering til bodene. Tips: for lagring i uteboder eller i kjellerboder vil vi på det sterkeste anbefale at dere ikke setter esker, bagger ol rett på gulvet/bakken. Sett inn en hylle, en pall eller lignende.

    Ved utflytting tar du med deg alt som tilhører deg (også det du karakteriserer som søppel). Skulle det mot formodning stå noe igjen fra forrige leietaker melder du ifra til oss.

    Spesifikk info for hver studentbolig:


    Bø: 

    Breisås

    Utvendige felles boder tilhørende hvert hus.

    Breisås 5:

    Foruten en liten fellesbod for hele bygget i 1. etg er ingen boder tilknyttet Breisås 5.

    Grivi

    Innvendige egne boder tilhørende hvert rom i kjeller.

     


    Drammen:

    Moov-in

    Egne boder til hver enhet. Boliger i 8. etasje har boder i 3. etasje.

    Øvre Sund

    Hver enhet har egen bod, bodene er merket med romnummer. Se kart med bodoversikt.

    Tutus:
    Bodplasser i underetasjen i Unitas.

    Domi:
    Bodplasser i underetasjen i Domi.

    Unitas:
    Bodplasser i både Unitas` og Domis underetasje.


    Kongsberg:

    Papillon

    Alle leietakere har tilgang til egen bod. Bodene er i 5., 2. og i U1 etasje. De er merket med leilighetsnummeret.

    Kirkegata

    Alle leietakerne har tilgang til egen bod på loftet. Låses av med egen hengelås.

    Vestsiden

    Felles sykkel- og skibod i kjelleren i Silva. 


    Notodden:

    Høgås

    1 bod i hvert hus.

    Sætre

    1 utvendig bod og 1 loftsbod i alle hus.


    Porsgrunn: 

    Jotunveien

    Liten bod plassert inni dublett. To stykker deler denne. I tillegg bod/sykkel bod i hvert hus.

    Kjølnesjordet

    Liten bod plassert i de to dublettene i hvert bygg. To og to studenter deler bod i de andre boenhetene. Bod/sykkelbod tilknyttet byggene.

    Grenlandsgate

    Liten bod på hvert rom. Felles frittstående bod/sykkelbod ved parkeringsplass.

    Borgehaven

    Frittstående boder tilknyttet hvert hus. Treromsleiligheter har i tillegg bod inne.

    Campus Kjølnes

    Frittstående hus med en bod tilknyttet hver boenhet.    


    Ringerike:

    Campus Ringerike:

    Alle leietakere har tilgang til egen bod i kjeller (U1). Størrelsen på en bod til parleilighetene er 3 kvm, resterende boder er 1,3 -1,5 kvm. Boden låses av med egen hengelås. Du finner oversikt over hvor din bod er her (pdf 132 kb).


    Vestfold:

    Campus Vestfold

    Alle leietakere har tilgang til egen bod. Dere som har hybel/leilighet betegnet som HC enhet har bod ute på bakkeplan. De som bor på Alfa, Beta, Delta og Gamma har bod i kjelleren på Beta. De som bor på Epsilon, Omega og Sigma har bod i kjelleren på Epsilon. Boder i kjelleren låses med privat hengelås. Uteboder låses med utdelt nøkkel.

    Fagerlund

    Ingen enhet har egen tilknyttet bod. I underetasjen finnes det et begrenset antall boder til leie. Når du har fått tildelt bolig på Fagerlund og har signert kontrakten din, kan du søke om leie av bod via Min Side. På grunn av begrenset kapasitet kan det bli venteliste for å få tildelt bod.

    Faun

    Alle enhetene her enten kjeller eller utvendig bod til oppbevaring/lagring.

    Kaldnes Brygge

    Alle leietakere har tilgang til egen bod i kjeller som låses med privat hengelås. Sykkelparkering i kjeller.

    Klokkergården

    Såta, Knippa, Nøisom, Blekket, Fukla, Skilnan, Myra og Jota har en bod inne og en ute tilknyttet hvert kjøkken. Framhuset har fellesboder i 2. etg. Resterende boenheter har merkede boder på loftet. Disse bodene er beregnet for mindre gjenstander (kofferter, esker etc.). Vi anbefaler at du kjøper lås til boden.

    På grunn av brannsikkerhet og orden vil personlige ting som står på det åpne loft blir fjernet.
    Sykler, vinterdekk, ski og andre større gjenstander:
    Det er en stor sykkelbod på nordsiden av Løa og egne sykkelboder i tilknytning til Såta, Knippa, Nøisom, Blekket, Fukla, Skilnan, Myra og Jota. Det er også en stor bod ved Hønsehuset som kan benyttes til lagring av større ting. Alle har nøkler til disse bodene og eiendeler lagres på eget ansvar.

    Åsgårdstrand

    Alle leiligheter har egen sportsbod. Hybler med samme bokstav deler sportsbod.


     

  • + Bostøtte

    Studenter med barn kan ha rett til bostøtte fra Husbanken. Kanskje gjelder det deg? Se Husbanken.

  • + Bruksanvisning for vaskeriene: Vestfold, Drammen, Campus Ringerike, Vestsiden og Papillon

    Vaskerier med vaskekort/brikke

    Ved vaskeriene på Fagerlund, Klokkergården, Kaldnes Brygge, Campus Vestfold Studentboliger, Moov in, Øvre Sund, Campus Ringerike, Vestsiden og Papillon må du logge deg på vaskeriet for å fylle på  vaskerikontoen din eller for å booke tid i vaskeriet.

    Når du flytter inn, mottar du et vaskekort med innloggingsinfo til bruk i vaskeriet. Dette kortet fyller du med verdi på nett. Du blir fakturert et engangsbeløp for kortet på husleien (se prislisten for gjeldende pris), og det er forhåndsfylt et mindre beløp på vaskekortet slik at det er klart til bruk umiddelbart.

    Dersom du mister vaskekortet ditt kan du kjøpe et nytt ved et av våre servicesenter.

    Vaskerienes lokasjon finner du på de ulike boligområdenes egne nettsider.

    Pålogging vaskeri 

    Brukernavn og passord blir automatisk generert, men du kan selv bytte til et enklere brukernavn/passord:

    Trykk her:

    Endre brukernavn

    Velg eget brukernavn og passord, trykk OK:

    Endre passord

    Har du mistet innloggingsinformasjonen du fikk ved innflytting? Frykt ikke! Ta kontakt med ditt lokale servicesenter eller send en e-post til post@ssn.no, så vil vi sende det til deg.

    Vi oppfordrer deg til å levere inn vaskekortet når du flytter ut. Kortet kan brukes på nytt - tenk på miljøet!
     

    Fylle på vaskekort:

    •    Velg ditt vaskeri.
    •    Logg inn med brukernavn og passord fra arket som fulgte med brikken. Du kan endre brukernavn og passord etter at du er logget inn, se informasjon over. Betalingsordningen er sikker og gir noen valgmuligheter for hvor mye penger du vil legge inn på vaskekontoen.
    •    Gå til konto/innbetaling for å fylle på vaskekortet. 
    •    Følg instruksjonene for innbetaling (se tips nedenfor dersom du får problemer).
    •    Du vil kunne bruke vaskeriet umiddelbart etter at pengene er overført. 
    •    Har du betalt inn for mye på vaskekortet ditt, logg deg inn på vaskeriets side og send restbeløpet ditt fra vaskekortet til kontoen din. Det tar et døgn å overføre penger fra vaskekortet til konto. NB!! Beløpene kan returneres til din konto inntil seks måneder fra transaksjonen. Etter den tid må de eventuelt brukes til kjøp av vaskeritjenester. 
    •    Skulle du være så uheldig å miste chipen din er det viktig at du gir oss beskjed slik at vi kan sperre kortet ditt.

    Reservere vasketid 

    Det er mulig, men ikke nødvendig, å reservere vaskemaskiner via nettet, (det er ingen reservasjonsmuligheter på tørketromlene). Ved reservering på nettet kan du få den vasketiden du ønsker. På den måten unngår du å komme i vaskeriet, for kun å finne maskiner som er opptatt. Det er mulig å reservere to maskiner. 

    For reservering:

    •    Velg ditt vaskeri 
    •    Logg inn på nettsiden til vaskeriet
    •    Velg Reservér tid
    •    Velg maskin og tidspunkt
    •    Bekreft at du ønsker å reservere maskinen på dette tidspunktet
    •    Reservasjonen er gyldig i 15 min etter reservert tid. Kommer du 15 min for sent til reservert vask fristilles maskinen og andre kan benytte seg av vaskemaskinen.
    •    En reservering koster 6 kr hvis den ikke blir brukt
    •    Bruker du maskinen til vask i denne perioden koster det ikke noe å reservere
    •    Det er mulig å slette reservasjonen fram til angitt starttidspunktet
    •    Om du ikke ønsker å reservere vasketid kan du gå direkte til vaskeriet og bruke tilgjengelige maskiner. Dersom en reservert tid ikke er benyttet kan du benytte deg av maskinen. Dersom det ikke er tid til å kjøre en vask pga neste reservasjon vil dette vises i displayet på maskinen. Du har da valget mellom å kjøre et kortere program eller vente med å sette på en vask.

    Bruk av vaskemaskinen på Campus Vestfold, Vaskeriet (det lille vaskeriet) på Klokkergården, Moov-In, Vestsiden, Tutus (Øvre Sund) og Papillon:

    •    Fyll vaskemaskinen med tøy
    •    Lukk døren
    •    Legg brikken på kortleseren og trykk i senter av hjulet
    •    Velg vaskeprogram med hjulet på maskinen
    •    Trykk “kjøp” på touchdisplay oppe på maskinen
    •    Fyll på såpe i såpeskål. NB! Bruk riktig kammer og ikke for mye såpe.
    •    Trykk start for å starte vaskeprogram
    •    Etter vask: La døren til vaskemaskinen på gløtt

    Bruk av vaskemaskin på Kaldnes brygge og i Vaskekjelleren på Klokkergården:

    •    Finn ledig maskin på sentralen.
    •    Fyll vaskemaskinen med tøy.
    •    Lukk døren.
    •    Fyll på såpe i såpeskål. NB! Bruk riktig kammer og ikke for mye såpe.
    •    Velg vaskeprogram.
    •    Plasser brikken på leseren på sentralen. Språk endres ved å trykke på globusen på skjermen.
    •    Velg maskin og trykk kjøp.
    •    Sett i gang maskinen ved å trykke "Start" på vaskemaskinen.
    •    Etter vask: La døren til vaskemaskinen stå på gløtt.

    Bruk av vaskemaskin på Fagerlund, Campus Ringerike og Unitas (på Øvre Sund):

    •    Finn ledig maskin på sentralen.
    •    Fyll vaskemaskinen med tøy.
    •    Lukk døren.
    •    Velg vaskeprogram.
    •    Velg såpe.
    •    Plasser brikken på leseren på sentralen. Språk endres ved å trykke på globusen på skjermen.
    •    Velg maskin og trykk kjøp.
    •    Start maskinen ved å trykke start på vaskemaskinen. 
    •    Etter vask: La døren til vaskemaskinen på gløtt.

    Et tips dersom du har problemer med innloggingen: 

    •    Hvis du får «access denied» når du skriver rett brukernavn/passord: prøv å slette cookies/informasjonskapsler, eller evt. bruk «inkognito-modus».

    Typiske problemstillinger relatert til betaling av vask:

    Ved betaling over internett krever flere og flere kortutstedere at man legitimerer seg via 3D-secure. Dette betyr i praksis at man må benytte samme identifisering når man betaler med kort på nettet som man gjør når man betaler en regning i nettbanken. Normalt er dette en kodebrikke som kalles Bank ID.

    For å kunne gjennomføre betaling av vask over nettet må man derfor ha tilgang til de samme opplysningene som når man skal gjennomføre en betaling i nettbanken.

    De mest vanlige feilmeldingene som fremkommer når en betaling er avvist i vasksystemet er:

    •    "Feil kortnummer" - prøv på nytt.
    •    "Kortet er utløpt" - benytt et annet kort som fortsatt er gyldig.
    •    "Feil CVV-nr" - prøv på nytt. CVV-nr er de tre siste sifrene som vanligvis står skrevet inn i signaturfeltet på baksiden av kortet.
    •    "Ikke dekning" - banken har avvist kortet fordi det ikke er dekning på kontoen.

    Dersom disse tingene er ok, og det fortsatt ikke er mulig å gjennomføre innbetalingen anbefaler vi at du tar kontakt med banken som har utstedt kortet. Det er denne banken som best kan forklare hvorfor de har avvist innbetalingen til vaskesystemet.

  • + Fellesrom, bad og kjøkken

    Skal du dele bad med noen, er det greit å avtale med din nabo når og hvordan dere skal dele på renholdet. 

    For å få til et godt og velfungerende miljø bør de som deler kjøkken bli enige om renhold, orden, rutiner, søppeltømming og kanskje felles innkjøp til felles middager.

    Vi anbefaler beboere å lage felles ordensregler og vaskelister. Alle som tilhører et felleskjøkken er pliktig til å bidra med renholdet.

    Våre vaktmestere sjekker fellesrom, bad og kjøkken jevnlig.

  • + Forsikringer

    Vi ønsker å presisere hvor viktig det er å ha innboforsikring. Det er mulig man allerede er dekket via innboforsikringen til sine foresatte. Det er noen forsikringsselskaper som dekker innboforsikring for borteboende barn så lenge man er registrert på sine foreldres adresse i Folkeregisteret. Vi som utleier er ansvarlig for å holde våre bygg og vårt inventar forsikret.

    En innboforsikring koster ikke all verden, men er veldig nyttig å ha dersom uhellet er ute.

    En aktuell forsikringssum for en hybel/hybelleilighet vil være kr. 100.000,-. Dette vil være tilstrekkelig til å dekke PC, mobil, klær og annet utstyr. Man må selvfølgelig selv vurdere om dette er tilstrekkelig. Dersom man bor i en stor familieleilighet vil forsikringssummen antakelig måtte være høyere, dette avklares med forsikringsselskapet. I følge estimat fra vårt forsikringsselskap koster innboforsikring med forsikringssum på kr 100.000,- ca. kr. 400,- pr år ved egenandel på kr. 4.000,- (pr 1. januar 2015).

    I tillegg til å dekke PC, mobil, klær og annet utstyr inngår også privat ansvaret og merkostnadene ved midlertidig bolig. En privat ansvarsforsikring dekker det økonomiske tapet som blir påført tredjepart pga. en uaktsom handling. Det kan være i forbindelse med uaktsomhet, for eksempel innvendig vannskade, tørrkoking o.l. Dette er skader som kan få store konsekvenser og følgeskader. Her vil vårt forsikringsselskap kunne kreve regress fra dere pga uaktsomhet. Da er en innboforsikring god å ha slik at man ikke selv blir stilt personlig økonomisk ansvarlig. Skade påført tredjepart ved sykkelulykke er også en del av privat ansvar. Hva forsikringen dekker kan variere noe fra selskap til selskap, så det er viktig at du undersøker dette med ditt forsikringsselskap.

    Merkostnad ved midlertidig bolig vil også dekkes av innboforsikring. Ved en eventuell brann står man selv ansvarlig for å skaffe et midlertidig bosted. Merkostnaden for dette dekkes av en innboforsikring. Vår forsikring dekker ikke dette.

    Lagring i boder; har du innboforsikring dekkes også lagring i boder. Boden skal selvfølgelig være låst og det er krav om at du ikke plasserer ting rett på gulvet, benytt hyller eller legg en pall på gulvet.

  • + Fremleie

    Vil du fremleie boligen din? Dette må du huske på:

    1. Fremleie er kun tillatt med skriftlig tillatelse fra SSN. 
    2. Den du skal fremleie til må være student tilknyttet SSN, enten ved Universitetet i Sørøst-Norge, Politihøgskolen, Fagskolen Tinius Olsen eller Folkeuniversitetet Sør-Øst.
    3. Du må selv finne en student som ønsker å leie boligen din før du kan få tillatelse til å fremleie.
    4. Du står fortsatt ansvarlig som leietaker, selv om boligen din er fremleid. Det er deg SSN vil forholde seg til så lenge ditt navn står på leiekontrakten.
    5. Fremleier plikter å gjøre seg kjent med reglene som fremkommer i leiekontraktens §12-3, vedrørende ansvar for bolig og betaling av husleie ved fremleie.
    6. Du kan ikke kreve høyere husleie enn du selv betaler.
    7. Vi anbefaler deg å inngå en skriftlig avtale med den du skal leie ut til.

     

    Spørsmål om fremleie eller tillatelse til dette rettes til:

    bolig@ssn.no

  • + Husdyr

    Det er ikke tillatt med husdyr i våre boliger.

    Dette gjelder alle slags dyr, som blant annet reptiler, mus, hamster, kaniner, ilder, rotter, hunder og katter.

    Er det behov for ekstra rengjøring og/eller oppussing grunnet husdyrhold, blir beboer fakturert for dette.

  • + Husleie; betaling og retningslinjer

    Kontaktinformasjon:

    31 00 90 00okonomi@ssn.no

    Retningslinjer for innbetaling av husleie 

    NB! Siden vi sender ut varsel om husleien via e-post så er det veldig viktig at du sjekker at e-post fra SSN ikke havner i spam mappen din. Dersom den gjør det er det viktig at du endrer innstillinger, slik at e-post fra oss ikke behandles som spam i fortsettelsen.

    Vårt kontonummer: 1503 54 65828

    Husleien forfaller til betaling den 1. i hver måned. Det betales ½ måned forskudd og ½ måned etterskudd, jfr. Husleiekontrakten.

    Husleie for første måned forskuddsbetales før innflytting. Fra påfølgende måned etter innflytting forfaller husleien som normalt.

    eFaktura

    Studentsamskipnaden tilbyr e-faktura som betalingsløsning for våre kunder. Med e-faktura får du regningen ferdig utfylt rett i nettbanken. Du kan selv endre beløp og forfallsdato før du godkjenner. E-faktura avtale inngår du i nettbank enten ved å gå inn på e-fakturas tilbyderliste eller ved å si ja takk neste gang du har betalt en regning. Din e-faktura referanse er det samme som ditt kundenummer hos oss.

    Dersom du ikke velger å benytte deg av e-faktura vil du motta fakturaene per e-post. Vi sender faktura til e-posten du selv har oppgitt i søknaden, dersom annet ikke er oppgitt. Du er selv ansvarlig for å kontakte oss dersom du ikke har mottatt husleien per e-post eller e-faktura. Vi ber om at de aktuelle giroer med KID-nummer blir brukt når du betaler. Vær oppmerksom på hvilken giro du betaler med da hver og en giro blir linket opp mot den måned den er merket med. Ved ønske om betaling av husleier for flere måneder av gangen, kan dette gjøres på en giro.

    Betalingsutsettelse?

    SSN har anledning til å gi kortvarige betalingsutsettelser av husleie. Ta kontakt med oss dersom du en måned har vanskeligheter med å betale innen fristen. Ta også kontakt med oss dersom du får større betalingsproblemer slik at vi sammen kan forsøke å finne en løsning på problemet.

    Hva skjer dersom du ikke betaler?

    Ved for sen betaling av husleie og andre fordringer vil du motta purring med purregebyr fra inkassoselskapet Intrum Justitia eller Sergel. Purringer på husleie blir postlagt til leietagers adresse hos oss. Dersom du fortsatt ikke betaler vil saken gå til inkasso hos inkassoselskapet. Det vil da påløpe renter og inkassogebyrer.

    Dersom det er sendt purring og/eller inkassovarsel må gebyrer og renter betales selv om faktura betales før eventuelt varsel er mottatt. Det kan ta 1-4 dager fra husleie er betalt til SSN registrerer betalingen. I mellomtiden kan altså varsel være sendt. Dette betyr at betaling 14 dager etter forfallsdato alltid vil medføre at fordringen blir sendt til Intrum Justitia eller Sergel for videre betalingsoppfølging. En slik overføring medfører gebyrer og rentebelastning.

    Ved inkasso vil du motta giro fra Intrum Justitia eller Sergel på husleien og/eller andre fordringer i tillegg til gebyrer og renter. Denne skal betales. Spørsmål vedrørende inkasso-saken rettes til den du har fått purring fra. Fra oss vil det samtidig bli sendt et varsel om tvangsfravikelse av boligen (utkastelse), ref. § 14 i husleiekontrakten. Utstedelse av dette varselet vil utløse et omkostningsgebyr på kr 200.

    Dersom du fortsatt ikke har innbetalt skyldig beløp vil saken oversendes Namsmann for begjæring om tvangsfravikelsen. SSNs omkostninger i forbindelse med denne oversendelsen utgjør ytterligere kr 200, dette faktureres deg som leietaker. Behandling, oppfølging og iverksettelse fra Namsmannens side vil utløse rettsgebyrer.

  • + Husverter

    Vi har husverter ved alle våre boliger og vi ønsker at husvertene skal fungere som et bindeledd mellom oss og våre beboere. De ulike studentboligene våre har egne grupper på Facebook som husvertene er ansvarlige for. Søk etter din studentbolig på Facebook og bli medlem!

    Husvertene er selv studenter og beboere ved de ulike studentboligene. Husvertene ønsker nye beboere velkommen og gir informasjon om det man gjerne trenger å vite når man kommer til et nytt sted. Husvertene sørger for at husreglene blir fulgt og de kan megle i eventuelle småkonflikter mellom beboerne. Dersom det er behov kan de videreformidle klager til SSN.

    Kontakt husverten dersom du trenger batteri til brannvarsler eller lyspærer til fellesarealer. Husvertene er behjelpelige ved ønske om utstyrspakke dersom SSNs kontorer er stengt.

    Kontaktinformasjon til husverter finner du på boligens egen nettside

  • + Lyspærer

    Boligavdelingen skifter lyspærer i alle fellesrom som tv-stuer, felleskjøkken, ganger og kjellerrom. Du må selv kontakte vaktmester for å få lyspærer til egen bolig. Hvis det oppstår feil på lysstoffrør/tennere og spesialpærer, må det også legges inn feilmelding på Min side.

  • + Nøkkelkortsystemet på Fagerlund, Campus Vestfold, Kaldnes Brygge, Moov-in, Vestsiden, Øvre Sund og Campus Ringerike

    Du vil motta ett nøkkelkort (kostnadsfritt) når du flytter inn i din studentbolig. Ønsker du ekstra nøkkelkort, ta kontakt med servicesenteret ditt.

    Husk! Alle nøkkelkort må leveres tilbake til oss når du flytter ut av din studentbolig. Nøkkelkortet leveres til ditt lokale servicesenter eller i den lokale dropboxen. NB! Det tilkommer gebyr ved manglende innlevering.

    Se prislisten

    NB! Ikke lag hull i eller skriv på nøkkelkortet – det kan slutte å fungere.


    Brukerveiledning:

    Ytterdører

    Hold kortet inntil leseren. Det skal blinke grønt i leseren. Tast inn din 4 sifrede kode(*). Døren låses opp.

    * Når man mottar nøkkelkort i konvolutt ved innflytt er det allerde satt en kode til hvert spesifikke kort. Om du vil endre koden så kontakt ditt lokale servicekontor. 

    Innerdører

    Hold kortet inntil leserenheten. Trykk ned håndtaket og åpne døren når du får grønt lys og et enkelt pip. Døren låses automatisk når den lukkes, men kan alltid åpnes innvendig med dørvrideren.

    Grønt og rødt lys blinker vekselvis: lav batterispenning, batteriene må byttes med en gang. Ved lav batterispenning kan det også forekomme at rød og grønn blinker samtidig. Da er grunnen at spenningen er for lav til å foreta en riktig avlesning av kortet. Meld i fra til oss om at det er behov for batteribytte.

    Porttelefon på Fagerlund, Vestfold, i tillegg til adgangskort

    Bruk pc eller mobiltelefon til å slippe besøkende inn hoveddøra!

    Slik gjør du det: Logg deg inn på key.ssn.no hvor du bruker mobilnummeret ditt som brukernavn og pinkoden fra nøkkelkortet ditt som passord. "Slide to unlock" (sveip for å åpne) på valgt bygg (Fagerlund). Døren står nå åpen i 5-10 sekunder før den automatisk låses igjen.

    Porttelefon på Kaldnes Brygge, Tønsberg, i tillegg til adgangskort

    Bruk pc eller mobiltelefon til å slippe besøkende inn hoveddøra!

    Slik gjør du det: Logg deg inn på key.ssn.no hvor du bruker mobilnummeret ditt som brukernavn og pinkoden fra nøkkelkortet ditt som passord. "Slide to unlock" (sveip for å åpne) på valgt bygg (Kaldnes brygge). Døren står nå åpen i 5-10 sekunder før den automatisk låses igjen.

    Porttelefon på Campus Vestfold, i tillegg til adgangskort

    Bruk pc eller mobiltelefon til å slippe besøkende inn hoveddøra!

    Slik gjør du det: Logg deg inn på key.ssn.no hvor du bruker mobilnummeret ditt som brukernavn og pinkoden fra nøkkelkortet ditt som passord. "Slide to unlock" (sveip for å åpne) på valgt bygg (Campus Vestfold). Døren står nå åpen i 5-10 sekunder før den automatisk låses igjen.

    Porttelefon på Vestsiden, i tillegg til adgangskort

    Bruk pc eller mobiltelefon til å slippe besøkende inn hoveddøra!

    Slik gjør du det: Logg deg inn på key.ssn.no hvor du bruker mobilnummeret ditt som brukernavn og pinkoden fra nøkkelkortet ditt som passord. "Slide to unlock" (sveip for å åpne) på valgt bygg (Silva eller Monti). Døren står nå åpen i 5-10 sekunder før den automatisk låses igjen.

    Porttelefon på Domi, Unitas (Øvre Sund, Drammen) og Tutus

    Bruk pc eller mobiltelefon til å slippe besøkende inn hoveddøra!

    Slik gjør du det: Logg deg inn på key.ssn.no hvor du bruker mobilnummeret ditt som brukernavn og pinkoden fra nøkkelkortet ditt som passord. "Slide to unlock" (sveip for å åpne) på valgt bygg (Domi eller Unitas). Døren står nå åpen i 5-10 sekunder før den automatisk låses igjen.

    Porttelefon på Campus Ringerike 

    Bruk pc eller mobiltelefon til å slippe besøkende inn hoveddøra!

    Slik gjør du det: Logg deg inn på key.ssn.no hvor du bruker mobilnummeret ditt som brukernavn og pinkoden fra nøkkelkortet ditt som passord. "Slide to unlock" (sveip for å åpne) på valgt bygg (Campus Ringerike). Døren står nå åpen i 5-10 sekunder før den automatisk låses igjen.

  • + Nøkkelkortsystemet på Papillon, Kongsberg

    Du vil motta ett nøkkelkort (kostnadsfritt) når du flytter inn i boligen din. Kortet er knyttet opp til en firesifret pinkode. Pinkoden er romnummeret ditt med en 0 foran. 

    Kortet brukes slik på ytterdør og garasjeport:
    Hold kortet inntil kortleseren. Det skal blinke grønt i leseren. Tast inn din firesifrede kode. Døren låses opp. 

    Hybel/leilighetsdører: Hold kortet inntil leserenheten. Trykk ned håndtaket og åpne døren når du får grønt lys og et enkelt pip. Døren låses automatisk når den lukkes, men kan alltid åpnes innvendig med dørvrideren.

    NB! Ikke lag hull i eller skriv på nøkkelkortet – det kan slutte å fungere.

    Tips – kjøp deg et ekstra nøkkelkort i vårt servicesenter: Det er smekklås på dørene og fort gjort å låse seg ute. Det er mulig å kjøpe et ekstra nøkkelkort, som du for eksempel oppbevarer hos en medstudent. På den måten slipper du kostnad ved innlåsing dersom uhellet er ute og du låser deg ute eller mister kortet. Les her dersom du har låst deg ute/mistet nøkkelkort og har behov for hjelp til innlåsing. 

    Feilmelding i kortleser på hybel/leilighetsdør: Grønt og rødt lys blinker vekselvis: lav batterispenning, batteriene må byttes med en gang. Ved lav batterispenning kan det også forekomme at rød og grønn blinker samtidig. Meld fra til oss ved behov for batteribytte.

    Når du flytter ut leverer du nøkkelkortet til vårt servicesenter, alternativt kan du benytte dropboxen ved postkassene. OBS! Det tilkommer gebyr ved manglende innlevering av nøkkelkort.

  • + Oppdater kontaktinformasjon

    Min side endrer du kontaktinformasjonen din. Det er viktig at kontaktinformasjonen alltid er oppdatert, fordi det er den vi som utleier bruker når vi skal kontakte deg. Vi bruker vanligvis e-post eller sms når vi sender deg informasjon.

  • + Post og postkasser

    Husk å oppgi nøyaktig postadresse til dine kontakter.

    For at posten din skal bli levert korrekt, er det viktig og nødvendig at postboksen din er merket med fullstendig navn.

    Du må melde adresseendring til Posten når du flytter, dette kan du gjøre på posten.no .

    Din korrekte adresse finner du på kontrakten din.

    Alle boenheter har hver sin postkasse, med unntak av hybler i:

    • Åsgårdstrand: De som deler kjøkken deler også postkasse.

    • Breisås 1,2 og 4: Felles postkasser ved innkjøring til Breisås 1. felles postkasse til hvert hus.

    • Førstemann som henter posten tar med inn og legger denne på felles kjøkken til avhenting.
    • Sætre: Felles postkassestativ med 1 felles postkasse til hvert hus.

    Husk å navne postkassa

    Sett navn på postkassa di! Du kan få en navnelapp hos oss - navnelapp kan også bestilles på posten.no. Postvesenet har som hovedregel at de ikke legger post i umerket postkasse.

    Post med mangelfulle opplysninger blir returnert. Det er derfor viktig å oppgi riktig adresse slik at posten din kommer frem til deg. Husk navn på bygg (for deg som har det) og rom/leilighetsnummer. Eks: Ola Normann, Sandeveien 3 B, Blekket 11, 3184 Borre.

    Riktig adressering for akkurat din bolig finner du både på leiekontrakten og ved å finne din bolig på vår bolignettside under fanen våre studentboliger.

    Sjekk postkassa jevnlig

    Vi ønsker å gjøre våre beboere oppmerksomme på at de er pliktig til å sjekke sin postkasse for post. Purringer på husleie blir postlagt til leietagers adresse hos oss. Ved for sen betaling av husleie og andre fordringer vil man motta purring med purregebyr fra inkassoselskapet Intrum Justitia eller Sergel. Se mer informasjon om retningslinjer rundt betaling av husleie.

    Dersom du ikke ønsker reklame og/eller gratisaviser kan du sette på en “Nei takk til reklame”, "Nei takk til gratisavis" eller "Nei takk til reklame og gratisavis"-lapp på postkassa. Du kan få en slik lapp hos oss.
     

  • + Ro og orden i studentboligene

    Vis respekt for hverandre. Leietakerne plikter å respektere hverandres natte- og arbeidsro. Etter kl. 23.00 på hverdager og kl. 24.00 på dager før helligdager, og frem til kl. 08.00, skal det være ro i boligen, samt på eiendommen for øvrig. Herunder ligger også forståelsen for at man skal ta hensyn til sine medleietakeres behov for arbeidsro også på dagtid.

    Ta hensyn til andre. Det er viktig å huske at man ikke bor alene, og at man ikke kan gjøre som man vil hele tiden. Dersom du har et problem med noen av dine medleietakere så ta det opp med vedkommende så fort som mulig. Ting blir bare verre hvis du går og irriterer deg i lang tid, og det kan være at alt skyldes en liten bagatell.

    Arranger gjerne sosiale aktiviteter. Fellesmiddager, fester og andre sosiale «happenings» skaper et samhold og et hyggelig miljø å bo i.

    For leietakere som deler kjøkken: Det er i utgangspunktet ikke noe av kjøkkenutstyret som er felles. Selv om det ofte er vanlig å kunne låne litt av hverandre, så spør alltid første gangen. Da unngår du mange ubehagelige misforståelser.

  • + Røykeforbud

    Det er forbud mot røyking inne i alle våre studentboliger. Det er heller ikke tillatt å røyke i vinduskarmer eller på balkonger. 

    Leietaker er ansvarlig for at dette forbudet overholdes av besøkende.

    Er det behov for ekstra rengjøring og/eller oppussing grunnet røyking, blir beboer fakturert for dette.

    Det er utplassert askebegre utendørs. Fint om dere som røyker sørger for å tømme disse regelmessig.

    Se mer i Bolig- og ordensreglementet.

  • + Skadedyr

    Fellesrom, bad og kjøkken

    Skal du dele bad med noen, er det greit å avtale med din nabo når og hvordan dere skal dele på renholdet. 

    For å få til et godt og velfungerende miljø bør de som deler kjøkken bli enige om renhold, orden, rutiner, søppeltømming og kanskje felles innkjøp til felles middager.

    Vi anbefaler beboere å lage felles ordensregler og vaskelister. Alle som tilhører et felleskjøkken er pliktig til å bidra med renholdet.

    Våre vaktmestere sjekker fellesrom, bad og kjøkken jevnlig.

    Skadedyr

    For å unngå dette bør du:

    • Holde bolig og kjøkken rent. Sukker, mel og andre matvarer bør oppbevares i lukkede bokser
    • Sorter søppel og bær det ut
    • Skift sengetøy og støvsug sengen. Bør gjøres minimum hver 4. uke

    Har du vært ute og reist, kan det være mulig at du har med deg skadedyr hjem. Disse er det vanskelig å bli kvitt.

    Skulle du oppdage skadedyr, ta snarest kontakt med Boligavdelingens driftstjeneste på Min side.

  • + Snømåking

    Det er SSNs vaktmestere og innleide firmaer som er ansvarlig for snøbrøyting og strøing. Ved store snøfall kan det ta litt tid før brøyting finner sted, kjøreveier vil prioriteres. Det blir satt ut spade slik at du har noe å måke med selv om nødvendig.

    Beboere har ansvaret for å måke stikkvei til ytterdør, trapper, innganger og verandaer. Snøskuffer blir satt ut/finnes i boder/kan lånes av husverter.

    Det er viktig at det parkeres kun på oppmerkede p-plasser og ikke foran innganger eller i veibanen slik at det sperrer for brøytebil og utrykningskjøretøyer.

    Feilparkerte biler kan fjernes uten varsel.

  • + Strømsparing

    Strøm. Enøk

    Hjelp oss å spare energi, du kan bidra til å redusere forbruket. Tenk miljø! –10°C og åpne vinduer hele dagen, er svært energikrevende.

    Energisparing gir lavere kostnader, som kan komme deg til gode.

    Her følger noen tips til hvordan du hjelpe oss og miljøet ved å spare strøm:

    • Slå av lyset når du forlater boligen din eller fellesrom
    • Luft raskt og effektivt, ikke la vinduet stå på gløtt i vinterhalvåret
    • Ved å senke temperaturen med 1 grad, reduserer du forbruket med 5 %
    • Senk temperaturen når du reiser hjem på ferie, både på egen bolig og varmekabler på badet

    For flere sparetips se www.gronnhverdag.no

    For dere som ikke har strømmen inkludert:

    Vi melder ifra til Skagerak om at du har flyttet inn og du vil bli kontaktet av Skagerak for en bekreftelse av strømbestilling. Du må selv bestille strøm av den kraftleverandør du ønske å benytte.

    Ved utflytting leser vi av strømmen og melder ifra til Skagerak, Skagerak melder ifra videre til din kraftleverandør. Ved eventuelle spørsmål vedrørende en strømfaktura eller ditt kundeforhold kontakter du Skageraks kundeservice pr. telefon 815 33 933.

  • + TV-lisens

    Beboer har selv ansvar for å betale lisens på egen TV, se NRK-lisens.

  • + Uteareal og utemøbler

    Utearealene og utemøblene er til fri benyttelse. Ta hensyn til dine naboer ved bruk av uteområdene. Sett alltid møbler på plass og tørk av utebord etter bruk. Plukk opp papir og annet avfall du måtte se slik at utearealene blir triveligere.

    Faun, Vestfold

    Dere som leietakere disponerer områdets utearealer og fotballbanen er til fri benyttelse. Kontakt SSNs driftsleder dersom du ønsker å utplassere møblement ol på plenen slik at han kan anvise plass og lage avtale i forhold til plenklipping.