Ofte stilte spørsmål - FAQ

  • + Når bør jeg søke bolig?

    Det er ingen søknadsfrist, men vi anbefaler deg å søke bolig så fort du har søkt på et studie ved en utdanningsinstitusjon tilknyttet Høyskolen i Sørøst-Norge, Politihøgskolen, Fagskolen Tinius Olsen eller Folkeuniversitetet Sør-Øst. Dette for å komme inn i køen så tidlig som mulig. Søknader midt i semesteret behandles fortløpende og boliger som er sagt opp tildeles fra den 1. eller 15. i måneden, eventuelt fra den datoen de blir ledige.

    I august har vi som regel ingen ledige boliger, men i månedene juni og juli er det mange som flytter ut. Søker du bolig og setter innflyttingsdato i en av disse månedene, er det større sannsynlighet for at du får den boligen du ønsker deg mest. Husk at du kan søke på studentbolig hele året. Når du er beboer som vil bytte bolig, er du prioritert alle andre perioder enn ved semesterstart (januar og august). Her kan du lese mer om hvilke grupper som prioriteres i boligkøen, og reglene som gjelder for dette.

  • + Hvorfor har jeg ikke fått svar på min søknad?

    Studentsamskipnaden har dessverre ikke kapasitet til å svare på alle søknadene. Det er kun de som blir tildelt som vil få svar på Min Side.Dersom du ikke får tildelt bolig i første omgang, blir din søknad liggende på venteliste og ha status "ubehandlet" (=ikke tildelt).

  • + Hvilken plass har jeg på ventelisten?

    Det er dessverre vanskelig for oss å si noe om hvilken plass du har på ventelisten, eller hvor lang tid det vil ta før vi har en bolig å tilby deg. Enkelte søkere er prioritert foran andre.

    De som allerede har søkt studentbolig har hele tiden anledning til å endre søknaden sin. Dette fører til at ventelisten er i stadig endring. Vi sender ut tilbud om studentbolig fortløpende, og det er alltid noen som takker nei til det tilbudet de mottar. Når noen takker nei til tilbudet de får, går det umiddelbart ut tilbud til nestemann på ventelisten. Dette betyr at det ikke er noen frist, eller bestemt tidspunkt for utsendelse av tilbud om bolig.

  • + Hva skjer om jeg ikke får studieplass, men allerede har leid bolig?

    Hvis du har leid bolig, men får beskjed om at du ikke har fått studieplass, kan du bli løst fra leieavtalen som er inngått fra 01.08 ved å gi oss skriftlig melding om dette før 23.07. Dersom du kansellerer leieavtalen etter 23.07, vil den bli behandlet som en ordinær kansellering og du må forholde seg til vilkårene for oppsigelse, det vil si 2 måneders oppsigelse.

  • + Hvordan og når betales husleien?

    Husleiefaktura blir sendt per e-post og forfaller den 15. hver måned. Du betaler husleien 2 uker forskudds- og 2 uker etterskuddsvis. Du er selv ansvarlig for å kontakte oss dersom du ikke har mottatt din faktura. 

    VI oppfordrer alle til å bruke e-faktura. Dersom du ikke betaler husleien til riktig tid, vild en bli sendt til Sergel inkassoselskap.

    Du blir fakturert fra kontraktsstart selv om du ikke skulle ha flyttet inn ennå.

  • + Hvor lenge kan jeg bo i studentboligen?

    Leiekontraktene løper til 31. juli.

    Du vil i mai få tilbud om ny kontrakt på boligen din fra 1. august. Tilbudet kommer via e-post og sier hva du må gjøre.

    Vi gjør oppmerksom på at det er noen kriterier du må oppfylle for å få tilbud om ny kontrakt:

    • Du må ikke ha ubetalt forfalt husleie på det tidspunkt søknaden din blir behandlet.
    • Du må ikke ha misligholdt leiekontrakten eller sagt opp kontrakten før den utløper.

    Maksimal botid i våre studentboliger er fem år.

  • + Kan jeg beholde studentboligen om sommeren?

    Hvis din kontrakt gjelder for 12 måneder, har du kontrakt ut juli hvis du ikke sier opp. 

  • + Kan jeg bytte bolig internt i Studentsamskipnaden?

    Når du allerede har bolig hos oss, blir du prioritert i køen hvis du søker om å bytte. Du søker om bytte av bolig på Min side. Internflytting er dessverre ikke mulig ved semesterstart (januar og august). Vær obs på at det påløper et flyttegebyr ved internflytting. Se Regler og priser

  • + Kan jeg ha med egne møbler?

    De fleste av våre boliger er allerede godt møblert. Møbleringen kan variere ut i fra type bolig. Informasjon om hva som finnes i boligen du er tildelt finner du i beskrivelsen av boligen. I og med at de fleste boliger allerede er møblert er det ikke plass til så mye mer møbler, men du må gjerne ta med det du får plass til av egne møbler så lenge du ikke fjerner noen av de møblene som står i boligen fra før. 

    Det er kun et fåtall av boligene som har opplegg for vaskemaskin. Fellesvaskerier finnes derimot i hvert boligområde.

  • + Hva må jeg ha med av utstyr selv?

    Du må ha med dyne, pute, sengetøy, håndklær, utstyr til renhold og alt av kopper og kar til kjøkkenet. Du kan velge å kjøpe en tekstilpakke hos ditt servicesenter, pakken koster kr 475,- og inneholder: 

    1 dyne
    1 dynetrekk
    1 pute
    1 putetrekk
    1 laken
    2 håndklær, ett lite og ett stort

    Gi oss beskjed før du ankommer, dersom du ønsker å kjøpe tekstilpakke.

  • + Er det internett-tilgang på rommet?

    Ja, nesten alle våre boliger er tilknyttet Høgskolens nettverk. Se infomasjon under Internett.

  • + Er det tillatt med husdyr?

    Nei, det er ikke tillatt med husdyr. Se mer i Bolig- og ordensreglement.

  • + Kan jeg si opp kontrakten?

    Ja, du kan si opp leiekontrakten i studieåret med en oppsigelsesfrist på 2 måneder regnet fra siste dato i måneden. Du kan si opp leiekontrakten på  Min side.

  • + Trenger jeg innboforsikring?

    Ja, for Studentsamskipnaden forsikrer bare sine egne bygninger, møbler og inventar. Personlige eiendeler må du selv sørge for å forsikre.

    NSO har gode forsikringstilbud. 

  • + Hvordan kan jeg være sikker på at post kommer frem til meg?

    Husk å oppgi nøyaktig postadresse, slik at du kan få posten direkte til din postkasse/studentbolig. Post som ikke er tilstrekkelig merket, vil bli returnert. Se informasjon under Post.

  • + Hva gjør jeg hvis jeg mister nøkkelen ellerr har låst meg ute?

    Har du mistet nøkkel/nøkkelkort kan du hente ut ny nøkkel/nytt nøkkelkort på våre servicesentre. Bor du på Mølla i Larvik kan du hente nytt nøkkelkort hos Fritzøe Eiendom.

    Har du behov for å bli låst inn, se Tap av nøkkel. Låst deg ute?

    Tap av nøkkel/nøkkelkort eller innlåsing vil utløse et gebyr, se Regler og Priser.